Fairphone: fenntartható mobiltelefon

fairphone-540x304.jpgA fair trade után itt a fairphone. A fenntarthatóság  kérdését a távközlési szektor sem kerülheti meg. Egy holland cég most azon munkálkodik, hogy ilyen módon készült mobilkészüléket dobjon piacra. Az egyelőre még kérdés, hogy ez az első nekifutás üzletileg is fenntartható lesz-e, de hosszabb távon valószínűleg ebbe az irányba mozdul majd több más gyártó is.


A Fairphone alapgondolata némileg összecseng a fair trade mozgalom legfőbb jellemzőivel már ami a fenntarthatóságot, illetve a termelési körülmények figyelembe vételét illeti. A Fairphone megálmodói egy mobiltelefonnal kapcsolatban nem az olyan tényezőket helyezik előtérbe, mint a külső megjelenés, a gyorsaság, a hálózati hozzáférés erőssége, vagy éppen a szín, hanem a gyártás háttere, átláthatósága, és etikussága a legfontosabb szempontok.  A cég vezetői szerint az elgondolás példaként szolgálhat egyéb gyártók számára ahhoz, hogy hogyan lehet minőségi termékeket előállítani a környezet feldúlása és a munkások kizsákmányolása nélkül.

A kérdés természetesen az, hogy ez a megközelítés mennyire lehet működőképes a jelenlegi üzleti környezetben, és hogy a felhasználók mennyire lesznek hajlamosak továbbra is a bevált márkáikat előnyben részesíteni.. Persze az is lehet, hogy idővel hatással lesznek majd a vevőkre az áldatlan kínai vagy egyéb országbeli termelési állapotokról szóló felbukkanó hírek. Vagy  esetleg az olyan képsorok, amelyek a  mobiltelefonok előállításához szükséges ritka fémek tulajdonlásáért folyó háborúkról szólnak.

A Fairphone azt vállalja, majdani tulajdonosai pedig biztosak lehetnek abban, hogy előállítása kedvező és mindenki számára méltányos körülmények között történik majd. Azt is ígérik, hogy az előállításhoz elengedhetetlen ritka fémek nem háborús övezetekben lévő bányákból származnak. A gyártó az elhasználódott, lecserélésre és esetleg kidobásra ítélt készülékek begyűjtését, valamint feldolgozását is vállalja, ezzel is téve egy komoly lépést a hőn áhított fenntarthatóság felé. És itt is elég csak azokra a felvételekre gondolni, amikor indiai szlömökben egész családok élnek abból, hogy puszta kézzel szedik darabjaira a nyugatról importált veszélyes elektronikai hulladékot. 

Mindezek mellett azonban a Fairphone készítője szeretné, ha a modell üzletileg is sikeres lenne, így az elképzelésből akkor lesz ősszel valóság, ha a június közepéig rendelkezésre álló egy hónap alatt legalább 5 ezer darabos előrendelés érkezik az átszámítva nagyjából 100 ezer forintos készülékre. Május végén, azaz 16 nappal az egy hónapos rendelési időszak lezárása előtt nagyjából 60 százalékon állt az előrendelések volumene, tehát a terv teljesítése nem tűnik lehetetlennek.

A fenntarthatóság kérdése, főleg ami a nyugat-európai fogyasztókat illeti, szinte már megkerülhetetlen szempont. Minden ebbe az irányba mutat, a tagállamok és az EU szabályozási törekvései, és a közhangulat is. Ebből a szempontból nem is kérdés, hogy a fenntartható módon gyártott telefonok az etikai és környezettudatossági megfontolások mellett üzleti szempontból is komoly jövőbeni potenciállal bírnak. Persze ez sem feltétlenül igaz: nemrég egy felmérés kimutatta, hogy a zöld cégér sem mindig garancia a jobb eladhatóságra. Persze főleg Amerikában…


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr765335687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) NFC (1) nfc (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása