Orange: a név titka

orange.jpgTöbb szempontból is érdekes a France Telecom múlt héten bejelentett önkéntes névváltoztatása. Egyrészt ezzel a lépéssel az anyacég „adta meg magát” egy korábbi felvásárlási zsákmányának, az Orange-nak, másfelől pedig arról sem szabad megfeledkezni, hogy mindez egy egykori francia állami presztízscéggel történt. Úgy látszik, az üzleti logika ebben az esetben még a hagyományos párizsi fenntartásokat is képes volt felülírni. Ami persze nem annyira meglepő, ha azt is tekintetbe vesszük, hogy az Orange jelenleg a globális távközlési szektor egyik legértékesebb brandje. De hát nem ez az első eset a történelemben, hogy egy oldalról „bekúszó” márkanév szerez nagyobb ismertséget.

Annyi bizonyos, hogy a névváltoztatásnak gyakorlatilag nem volt ellenzője a cégen belül. A France Telecom május végi éves közgyűlésén a részvényesek 99 százaléka támogatta, hogy immár hivatalosan is az Orange legyen a cégcsoport neve. A konszern vezetője, Stéphane Richard elmondása szerint ezzel egyfelől a globális elkötelezettséget, másfelől pedig a szűk értelemben vett távközlési (értsd: telefon) üzletnél többrétűbb tevékenységi kört kívánják hangsúlyozni.

Persze a lépést úgy is lehet értelmezni, hogy valójában nem több, mint a tényleges gyakorlat követése, hiszen a világszerte meglévő 230 millió ügyfél nagyobbik része már eddig is Orange néven ismerte a céget. Az egykori állami távközlési monopóliumban ugyanakkor még mindig 27 százalékos a francia állam tulajdoni hányada, ami valószínűleg nem könnyítette meg a gyökerektől való elszakadást a cég nevét illetően. Bár az is igaz, hogy maga a France Telecom sem olyan nagyon patinás cégér: az állami távközlési monopólium csak a 80-as évek végén kapta ezt a nevet, közvetlenül azelőtt, hogy 1990-ben részlegesen privatizálták. Az akkori átkeresztelésnek, akárcsak a mostaninak, szimbolikus üzenete volt. Míg 1990-ben a francia államtól való elszakadást jelképezte az új megjelölés, most a franciáról a globális fókuszra való áttérést, illetve a – a 27 százalékos részvénycsomag ellenére is – a még további távolodást Párizstól.

Ez utóbbi áttérés azonban szép fokozatos volt. A France Telecom a Vodafone-tól vette meg 2000-ben a brit Orange-et, a Vodafone és a Mannesmann Mobilfunk közötti csúnya felvásárlási háború folyományaként. Ezek után a franciák 2006-ban a teljes mobil-, televíziós- és internetes üzletágat az Orange brand alá rendelték, 2012-ben pedig már a franciaországi vezetékes hálózatot is. Kis túlzással így azt is mondhatnánk, hogy múlt héten valójában egy már teljesen kiüresedett brandet változtattak meg. Az Orange-et egyébként a világ hatodik legértékesebb távközlési brandjének taksálta a WPP globális marketingkommunikációs csoport kutatása. Hogy a sikernek mi a titka, biztos sokan találgatják. Az egyik nagyon kézenfekvő magyarázat egyesek szerint az, hogy az Orange szó franciául és angolul is ugyanazt jelenti, és könnyen megjegyezhető. Persze ennél biztos bonyolultabb a dolog. 

Egyébként meg nem ez lenne az első eset, hogy egy esetlegesnek tűnő, periferiális névválasztás nagyon hosszútávú sikerhez vezet. A világ egyik még mindig legértékesebb brandje például úgy született, hogy az egyik cégalapító nevének a helyére egy később csatlakozott üzlettárs lányának a neve került. A később csatlakozó üzlettárs neve Emil von Jellinek volt, az alapítóé Gottlieb Daimler, Jellinek lányáé pedig Mercedes. A cég másik alapítója Carl Benz volt. A világ egyik legrégebbi autómárkája pedig Daimler-Benz helyett Mercedes-Benz néven vált igazán ismertté, a brand sikerességét pedig aligha kell ecsetelni. 


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr195343244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) NFC (1) nfc (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása