Google és Facebook: a nagy tesók, vagy a nép barátai?

PRISM2.JPGÉrdekes helyzet állhat elő az egyre jobban dagadó amerikai megfigyelési botrány nyomán. A Google, Facebook és más internetes nagyvállalatok néhány napja lendületes PR-kampánnyal igyekeznek tisztára mosni a nevüket, azt bizonygatva, hogy nem biztosítottak szinte korlátlan hozzáférést adatbázisaikhoz az Amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség számára (NSA). A tét nyilvánvalóan óriási, mert a kiszivárogtatott anyagokban szereplő állítások komoly kárt okozhatnak üzleti hírnevüknek. A korábban éppen homályos adatkezelési praktikáik miatt rendszeresen gyanúba kerülő cégek így hirtelen az átláthatóság bajnokának szerepében találták magukat.

Nemrég egy montázs kezdett el körözni a Facebookon, ahol a nyilvánossági beállítások között olyan opciók szerepelnek, hogy „barátok és CIA”, „én és a CIA”, illetve „csak a CIA”. Ez akár viccesnek is tűnhet, de Mark Zuckerberg a jelek szerint nem nevetett rajta. A Facebook, a Google, a Microsoft és a többiek számára akkor vált különösen kínossá a megfigyelési botrány, amikor nyilvánosságra került egy 41 oldalas prezentáció, amelyben azt részletezik, hogy a PRISM nevű alkalmazás segítségével miként szörfözhetnek szinte kedvükre a kémelhárítás ügynökei az informatikai óriások szerverein tárolt személyes adatok között. Az Edward Snowden által kiszivárogtatott listán név szerint a Facebook, a Google, az Apple, a Youtube, a Paltalk, a Skype, a Yahoo, az AOL és a Dropbox szerepel.

A kezdeti döbbent csend után keddre megjött a „bemártott” IT-cégek hangja. Arra kérték a washingtoni kormányt, hogy minden felhasználói adatokra vonatkozó hivatalos megkeresést tehessenek nyilvánossá. A felszólítással a vállalatok az adatok kiszolgáltatói helyett azok őrzőjeként próbálják pozicionálni magukat. Ezzel Snowden azon központi állítását igyekeznek cáfolni, amely szerint az NSA külön megkeresés és esetenkénti bírósági felhatalmazás nélkül, folyamatosan hozzáférhetett szinte bármelyik felhasználó forgalmi adataihoz.

Az önigazolási kampány élére egyébként éppen az ilyen ügyek kapcsán leggyakrabban hírbe hozott Google állt: a cég főjogásza, David Drummond az igazságügyi minisztériumnak küldött levelet az interneten is közzétette. Néhány nappal korábban pedig Larry Page, a Google első embere igyekezett meggyőzni a nyilvánosságot arról, hogy a cég nem biztosít semmiféle „hátsó ajtót” a hatóságok számára, amelyen keresztül szabadon garázdálkodhatnak az ügyfelek személyes szférájában.

A Google után a Microsoft és a Facebook is hasonló kéréssel fordult a kormányhoz. Utóbbi egy olyan „átláthatósági jelentés” összeállítására készül, amelyben számba vennék, hány és milyen mélységű adatszolgáltatási kérelem futott be a céghez a hatóságok részéről. Ráadásul a Snowden által hírbe hozott cégek között nem szereplő Twitter is megszólalt az ügyben, szintén több átláthatóságot követelve a hatóságoktól. Az persze már egészen más tészta, hogy az internetes óriások felszólításai képesek lesznek-e bármilyen hatást is kiváltani Washingtonban.


Az is lehet ugyanakkor, hogy a Google és társai igazából teljesen fölöslegesen aggodalmaskodnak hírnevük romlása miatt. Egy nemrég közzétett felmérés szerint ugyanis az amerikaiak többségét egyáltalán nem zavarja annyira a megfigyelés, ha az a terrorizmus elleni harcot szolgálja. Persze ez csak az amerikai piacon jelenthet vigaszt, miközben az európai ügyfelek valószínűleg sokkal kényesebbek a privátszféra védelmével kapcsolatban.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr565360997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

index.hu/tech/2013/06/15/techmogulok_informaljak_az_usa_kormanyat/

a gugli amúgy tényleg komolyabban vett bizonyos elveket: www.google.com/transparencyreport/

"A tét nyilvánvalóan óriási, mert a kiszivárogtatott anyagokban szereplő állítások komoly kárt okozhatnak üzleti hírnevüknek."
ez lehetséges, de nem tudom, mennyire számíthat/releváns, hisz itt (lényegileg) monopóliumokról van szó, szóval a több 100, 1000 millió júzer így is úgy is marad továbbra is.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) nfc (1) NFC (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása