Kevesebb versengést és intenzívebb együttműködést javasol az Ovum a távközlési szolgáltatóknak. A brit tanácsadó cég legfrissebb elemzése szerint sok vállalat képtelen felmérni a nagyobb piaci összefüggéseket és trendeket, illetve nem becsüli meg kellőképpen az innovációból fakadó előnyöket. Az Ovum elemzésében megfogalmazott aggályok ugyanakkor egyáltalán nem új keletűek. A távközlési cégek piaci szerepének óhatatlan változása már elég régóta látható.
Arról már korábban is írtam, hogy a távközlési cégek számára az újabb és újabb alkalmazások miatt duzzadó adatforgalom nagy lehetőségeket – és nagy kihívásokat - tartogat. Másrészt viszont a tőzsdei növekedés tekintetében már most lemaradtak az új technológiákat, okostelefonokat, tableteket és applikációkat kínáló technológiai óriásoktól. Ahhoz, hogy központi helyzetüket továbbra is megtartsák, a mobilcégeknek hosszabb távon el kell kerülniük, hogy pusztán csak az adatforgalom lebonyolítói maradjanak, és újra kell definiálniuk szerepüket.
Az Ovum is hasonló megállapításra jut, ugyanakkor elég lesújtóan értékeli a távközlési cégek alkalmazkodási képességét összehasonlítva az olyan IT-óriások piaci viselkedésével, mint az Apple vagy a Google. Eszerint a távközlési szolgáltatók túl válogatósak, amikor együttműködő partner kereséséről van szó, és túl magas jövedelmi elvárásokat fogalmaznak meg a kooperációval kapcsolatban. Az Ovum szerint ehelyett a partnerségi kapcsolatokat innovatív megoldások keresésére kellene használni a szolgáltatóknak, illetve fontossági sorrend szerint súlyozni, hogy éppen a termékeiket, az üzleti modelljüket vagy éppen a díjszabási stratégiát kívánják-e erőteljesebben fejleszteni.
Azt is hozzá kell tenni azonban, hogy az Ovum szerint a cipész úgysem tud elmenni a kaptafájától. Másképp fogalmazva, teljesen mindegy hogy mennyire próbálja meg egy távközlési cég diverzifikálni szolgáltatási palettáját, alapvetően hang-, üzenet- és adattovábbító marad. Ez a megközelítés szerintem feleslegesen beszűkíti a távközlési cégek jövőbeni perspektíváit. Az egyre növekvő adatforgalom közepette az árverseny is egyre nagyobb lesz, emiatt pedig, ahogyan már korábban is megfogalmaztam, érdemes lehet a szolgáltatóknak a puszta adatközvetítés mellett más, ezzel határos, összetettebb termékekkel is próbálkozni.