Átalakulhat a távközlési piac Európában?

130812blogposzt.bmpOlyan telített piacokon, mint amilyen a távközlési iparág, nem könnyű tartósan robosztus előrelépést produkálni, főleg ha számításba vesszük a szereplők egy részének eladósodottságát. Ilyen környezetben szinte természetes piaci fejleménynek tűnhet a konszolidáció, amely idén rég nem látott méreteket öltött az öreg kontinensen, és ha a piaci szabályozások nem állnak az útjába, további akvizíciós hullám seperhet végig több EU-s országban is.

A versenyhatóságok viszont eddig nem nézték jó szemmel, hogy a piac állami beleszólások nélkül alakuljon át. A konszolidációs folyamatokat nagymértékben hátráltatta a piaci szereplők számának szabályozása. Ezzel gátat szabtak a természetes monopolhelyzetek kialakulásának, pedig ahogy a jelenlegi helyzet is mutatja, lenne rá igény. A szabályozó szervek attól tartanak, hogy a piaci verseny veszít lendületéből, ami a fogyasztói árak eddigi csökkenésének megtorpanásához, vagy akár általános árnövekedéshez is vezethet.

Piaci szereplői oldalról nézve viszont a szabályozások nem hagynak sok teret a terjeszkedésre és a fejlesztésekre és beruházásokra szánt tőke növelésére, ami a piac egy helyben toporgását eredményezheti. A legnagyobb gondban a piacon kisebb részesedéssel rendelkező szereplők vannak, akik a piacvezető vállalatokhoz mérten jóval kisebb erőforrásokkal rendelkeznek. Számukra egy fúzió (amellyel akár megelőzhetik versenytársaikat) rendkívül nagy előrelépést jelenthet. Remek példa erre a 2010-ben Nagy-Britanniában végbemenő T-Mobile-Orange összeolvadás, amely letaszította az O2-t és a Vodafone-t a dobogó első két fokáról.

Hasonló változás következhet be most a német távközlési piacon, ugyanis az O2-t birtokló spanyol Telefónica bejelentette, hogy felvásárolja a holland kézben lévő E-Plust, amellyel a Deutsche Telekomot és a Vodafone-t kényszerítené kevésbé előkelő pozícióba. Ezzel a lépéssel a jelenlegi négy távközlési vállalat helyett három maradna Németországban. Ez kissé fellazítaná a kiélezett versenyhelyzetet, amivel egyes vélekedések szerint rosszul járhatnak a fogyasztók. Sokan pedig attól tartanak, hogy a fejlesztések helyett a cégek a részvényesek között osztják szét a keletkezett bevételtöbbletet. A tengerentúlon viszont már számos példa akad arra, hogy a konszolidáció több szempontból is kedvező fejlemény a cégek és a fogyasztók számára egyaránt.

Érdemes megnézni az USA-t, ahol a két piacvezető (AT&T és Verizon Wireless) a piac kétharmadát birtokolja. A konszolidáció folyamatos, egyre kevesebb a versenytárs, a fejlesztések mégis jóval előrébb járnak, és a tarifák is alacsonyabbak az európaiaknál, ami keresletnövekedést eredményez. Mivel a versenyt a folyamatos beruházások tartják életben, szó sincs arról, hogy a cégek a részvényeseket helyeznék a hosszú távú fejlesztések elé. Ezt támasztja alá az Egyesült Államok és Európa távközlési fejlettségének jól érzékelhető különbsége is.

Ha a Telefónica és az E-Plus fúziója zöld utat kap, több európai ország is követheti a német példát. A hongkongi Hutchison Whampoa például az olasz mobilpiacot formálhatja át egy felvásárlással, de változások várhatóak még a brit, a belga és a skandináv országok távközlési versenyében is. A nagy kérdés viszont az, hogy az amerikai piacon megfigyelhető előremozdulás és fejlődés Európára is jellemző lehet-e. Ha a németországi teszt pozitív eredményekkel zárul, valószínűnek tűnik, hogy a piaci szabályozás is engedékenyebb lesz a szereplőkkel szemben, ami sosem látott mértékben növelheti a felvásárlások és fúziók számát az öreg kontinensen.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr325457743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) nfc (1) NFC (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása