Incorporating people – avagy a finn sikertörténet vége

microsoft_nokia.jpgBekebelezték az utolsó nagy európai mobiltelefont gyártó céget is: kétévnyi partnerség után a Microsoft felvásárolta a Nokia mobiltelefonokat gyártó részlegét. A tranzakció két olyan vállalat között jött létre, amelyek már egy ideje csak távolról kóstolhattak bele az Google, illetve a Samsung és az Apple versenyébe. A lépés minden bizonnyal szükséges volt, az viszont már nem annyira egyértelmű, hogy vajon mindkét cég jól jön-e ki az ügyletből.

A Nokia az iPhone 2007-es bejelentése óta folyamatos lejtmenetben zötyög, ami többek között köszönhető a cég lassú piaci reakcióinak, a 2011-es vezérváltásnak, illetve épp a Microsofttal kötött partnerségnek is. A „buta” mobiltelefonokkal csúcsra járatott cég nem tudott időben reagálni az okostelefonok iránti egyre növekvő igényre, így mire észbe kapott, a piacon több konkurens is megvetette a lábát.

A második csapásnak a Microsofttal való közös együttműködés tekinthető. A Nokia élére a redmondi cégtől érkező Stephen Elop nem meglepő módon egykori munkaadója felé húzott, mikor az okostelefonokra megfelelő operációs rendszert kellett választani. A fogyasztók máig az egyik legrosszabb döntésnek tekintik, hogy a Nokia nem a ma majdnem 80 százaléknyi piaci részesedéssel rendelkező Androidot választotta. A számok sajnos elég beszédesek: a finnek részesedése az okostelefonok piacán a 2010-es 32,8 százalékról mostanra 3 százalékra esett. Persze mondhatnánk, hogy a Windows Phone-ban is vannak (voltak?) lehetőségek.

Ez igaz, lehetőségek vannak, egy ördögi körnek köszönhetően viszont a Microsoft egyelőre nem tud 4 százaléknál nagyobb piaci részesedésre szert tenni. Mivel nincs sok vásárló, a fejlesztők inkább maradnak a nagyobb jövedelmet ígérő Android- és iOS-applikációknál, viszont alkalmazásban bővelkedő operációs rendszer ígérete nélkül a fogyasztók sem hajlandók váltani. A felvásárlás ezen a tényen nem valószínű, hogy segít. Annyi előnye származhat ebből a Microsoftnak, hogy a hardver- és a szoftvergyártás egy kézbe került, ami – ahogy az Apple példáján is látszik – hatékonyabb működést eredményezhet.

Másfelől viszont az eddigi potenciális partnerekből effektíve konkurencia lett. A Windows ugyanis a Nokián kívül több másik mobilgyártó okostelefonjain is elérhető, viszont azáltal, hogy a Microsoft egyben hardvergyártóvá is előrelépett, a Samsung, a HTC, illetve a Huawei ezután ellenfélként tekinthet az óriáscégre. Hiába az Apple-modell követése, ilyen alacsony részesedés mellett, illetve a megszokott utat járva a siker aligha másolható le. Természetesen az esély adott: a Microsoft egy elég erős mobilgyártó szegmenssel gazdagodott, a Windows 8-ban rejlő lehetőségek pedig még koránt sincsenek teljesen kihasználva.

Ami pedig a Nokiát illeti: minden bizonnyal a tranzakció őt érintette kedvezőbben. Ebben a formában a cég már csak rontani tudott volna az eredményein. Az okostelefonok mellett a fő piaci szegmensnek tekintett hagyományos telefonokból is egyre kevesebb kelt el, így a növekvő veszteségeket már csak egyre nagyobb összegekkel tudták ellensúlyozni. Úgy is lehet fogalmazni, hogy a Nokia rájött,: öreg autójának javítási költségei már meghaladják a kocsi értékét, így inkább még időben megvált tőle. Annyi azért hozzátartozik még a teljes igazsághoz, hogy a Nokia vezetősége egy „B tervet” is készenlétbe helyezett. Amint nemrég kiderült, a Nokia szakemberei kísérleteztek Android rendszerek telepítésével Lumia készülékekre. Persze az is lehet, hogy az egész titkos projekt nem szolgált más célt, mint hogy a Microsofttal szemben jobb tárgyalási pozíciót érjenek el.


Az európai mobilpiac tehát amerikai és ázsiai gyártók részesedési háborújának csataterévé válik. A finnek keseregnek, mert elvesztették egyik nemzeti büszkeségüket, de Európa sem örülhet, ugyanis a Nokia volt az utolsó cég, amely Európát képviselte a mobilgyártók térképén. Hiába fognak össze egykori Nokia-dolgozók, hogy a név ismertségét kihasználva Szingapúrban megalapítsák a Newkia céget, ez a történet már nem Európát gazdagítja. Viszont ha az újdonsült résztvevőnek sikerül megkapaszkodnia a versenyben, az esetleg még betekintést nyújthat abba az „alternatív valóságba”, amelyben a Nokia a Windows helyett a Google operációs rendszerét választotta.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr795519895

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) nfc (1) NFC (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása