A tabletek és okostelefonok sokat emlegetett térnyerése nem csupán a kapcsolattartási és szórakozási formákat befolyásolta nagymértékben, de a vásárlási szokások terén is éreztetik hatásukat. Míg az elmúlt évtized modern vásárlását az otthonról, interneten keresztül történő beszerzés jelentette, addig manapság sokan már az utcán sétálva, de az üzlethelyiségektől távol maradva rendelik meg a kiválasztott termékeket. Az új trend leginkább a karácsonyi ajándékvásárlás időszakában mutatkozik meg. Mindez ugyanakkor nem csupán a távközlési szolgáltatók számára fontos hír, hanem a kereskedőknek is, akik egy jól működő mobilstratégia kialakításával és fejlesztésével előnybe kerülhetnek a lassabban reagálókkal szemben.
Egyes előrejelzések szerint az év végi ünnepek előtti mobilvásárlás Európában több mint 12 százalékát fogja kitenni az összes online értékesítésnek, ami 68 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest, de az USA-ban is folyamatos a bővülés (40 százalékkal 14 százalékos arányra). Az Adobe által elvégzett kutatás arra is rámutatott, hogy bár a tableten történő vásárlás többszöröse az okostelefonon történőnek, ez utóbbi elterjedése jóval nagyobb (97%), mint a tableté (60%). A legnagyobb forgalom ebben az évben december kilencedik napjára esik, ekkor 2,74-szer nagyobb a boltok mobilvásárlásokból befolyt bevétele, mint egy átlagos napon. Ebből az is következik, hogy a mobilon vásárlók kihasználják a kényelmes szolgáltatást, és még jóval az utolsó pillanatra hagyott karácsonyi láz előtt beszerzik az ajándékokat.
Az új vásárlási eszköz olyan változásokat is magával hozott, amelyekre a kereskedők korábban nem számítottak. A legtöbb rendelés például épp az átlagos nyitvatartási időszakon kívül eső órákban zajlik: egyrészt a reggeli órákban, az ébredés utáni hírolvasás és üzenetellenőrzés közben, másrészt pedig az esti tévés fő műsoridő alatt, egyszerre több képernyőt is nézve. Viszont ennél is nagyobb hatással van az üzletekre, hogy a vásárlók akár úgy is teljesen képbe kerülhetnek az üzletek árszabásával kapcsolatban, hogy át sem lépik a bolt küszöbét. Az eBay előrejelzése szerint az utcán az árakat ellenőrzők száma jövőre megduplázódhat, ami azt jelenti, hogy 2014-ben az emberek akár 59 %-a okostelefonján vagy tabletjén fogja megkeresni a termékek árait.
Egyes felmérések szerint azok a vásárlók, akik információt kérnek le egy-egy termékről, nagyobb hajlandósággal költenek. Ha már egy boltban megnézték mobileszközükön a termékek információit, 14 százalékkal nagyobb valószínűséggel vásároltak végül.
A hordozható okos eszközök tehát olyan előnyt, mondhatni hatalmat adnak a vásárlók kezébe, amilyennel korábban nem rendelkeztek. Percek alatt össze tudják hasonlítani a körülöttük lévő boltok árait, így olyan döntést tudnak hozni, amellyel a legkisebb veszteséget könyvelhetik el. A hasonló kínálattal bíró boltok forgalma tehát akár kis árkülönbségek következtében is jelentősen csökkenhet, ha nem vesznek részt a tudatos vásárlók kegyeiért vívott árversenyben.
Viszont nem csupán a mobileszközök elterjedése hat a karácsony előtti vásárlásra, fordítva is ugyanúgy látható az összefüggés. Az év végi ünnepek egyre nagyobb slágere az okostelefon és a tablet, ami többek között az egyre kedvezőbb árnak is köszönhető. Ezáltal minden egyes karácsonyi ajándékbontás után egyre több jövőbeli mobilvásárló születik, tovább gerjesztve a növekedést. A trend elterjedését talán csak egy még újabb fizetési mód lassíthatja le, de ez már a jövő (ünnepi) zenéje.