Vidámpark mérges madarakkal

angrybirds.jpgA finn Angry Birds a világ legtöbbet eladott mobiltelefonos játéka: a mai napig összesen kétmilliárdszor töltötték le a fizetős felhasználást. Az időközben készült Angry Birds rajzfilmek sem panaszkodhatnak. Az első kisfilm YouTube premiere hatmillió megtekintést hozott.

A távközlési szolgáltatások jellegének rohamos változásáról, illetve a szolgáltatók szerepének ebből következő átalakulásáról sok szó esett már eddig itt az Arc-vonal blogon is. És már az is szinte közhely, hogy az okostelefonokra telepíthető alkalmazások játsszák mindebben a kulcsszerepet. Az Angry Birds pedig ennek a tendenciának az egyik legszembeötlőbb mintapéldánya. Az önálló életre kelt applikáció, amely okostelefon, illetve a távközlési szolgáltató "farvizén" éppen vállalatbirodalommá készül válni.

A szoftvert fejlesztő Rovio cég, illetve tulajdonosa, Peter Vesterbacka most még nagyobbat szeretne dobni, és Walt Disney mintáját követve egy szórakoztató birodalmat próbál felépíteni játék(rajzfilm)-hőseire alapozva.

A Rovionak otthont adó kisváros, Espoo egyébként több szempontból is már-már szimbolikus helyszínnek tekinthető. Ebben a helységben található ugyanis a finn IT-szektor egykor nagyágyújának, a Nokiának is a központja, vagyis a legújabb kori finn gazdaságtörténet nagy tragédiájának is a helyszíne. A Nokiához képest kis cégecskének számító Rovio sikertörténete pedig éppen a mobilóriás dicstelen véget érő történetét ellenpontozza ugyanezen a helyszínen.

A Rovio sikerét azonban nem érdemes úgy elképzelni, hogy néhány lelkes és tehetséges finn fiatal összeült, és kreatív vodkázás közben kipattant a fejükből az óriási piaci sikert hozó Angry Birds. A cég összesen 51 játékot fejlesztett ki azelőtt, mielőtt a morcosan néző kismadarak és a visszataszító zöld disznók viadala meghozta volna az áttörést. Az ezt megelőző sok munkának viszont meg is lett az eredménye. A 2009-es piacra dobás után az Angry Birds 300 (!) napon keresztül vezette az iPhone-alkalmazások népszerűségi listáját.

Ahhoz azonban, hogy a felépített népszerűség továbbra is jövedelmező maradjon, a Rovionak újabb ötletekre lesz szüksége. Ezt az irányt jelezték már a játék alapján készített rövid rajzfilmek, amelyeket a tervek szerint 2016-ban egy egész estés verzió is követ majd a mozikban. Ugyanígy a mérges madarakkal díszített gumicukrok, bögrék, gyerekruhák, illetve a Kanári-szigeteken és Finnországban már működő Angry Birds szabadidőparkok. Nem véletlen, hogy minderről sokaknak Walt Disney jut eszébe. Persze ahhoz azért még erősíteni kell, hogy a 800 munkatársat és 150 millió eurós évi bevételt magáénak mondható Rovio bekerüljön ebbe a ligába.

A finnek ugyanakkor azzal is tisztában vannak, hogy a mérges madarakra nem alapozhatják az egész cég jövőjét. Tavaly év végén egy újabb okostelefon-játékkal rukkoltak elő, ahol a madarak már autókat vezetnek. Ez egyébként ingyenes, viszont a bővítmények már fizetősek.

Az már most jól látszik, hogy hiába köszönheti a cég a sikerét egy telefonos alkalmazásnak, a jelenlegi növekedési tempó már az ehhez kapcsolódó promóciós tárgyak nélkül nem lenne fenntartható. Ennek ellenére sem hiszem, hogy ez az irány lenne hosszú távon a fennmaradás titka. Az üzlet magja, a felhasználás-fejlesztés nélkül ugyanis elveszne az a tartalom is, amit a promóciós tárgyak hordoznak, és azt sem hinném, hogy egy profi fejlesztő csapat a továbbiakban sima disztribúciós és design-központtá kívánna alakulni. Az üzleti tanulság szerintem az, hogy néha egymáshoz első látásra nem passzoló elemek és üzleti területek meglepően logikus egységet tudnak alkotni. Természetesen mindez a végén látszik csak, amikor már valaki összehozta őket. A kreativitás ahhoz kell, hogy ezeket a különböző területeket összehozzuk még akkor, amikor más még nem érti, hogyan kapcsolhatók össze egyáltalán.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr595791462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hogy az AB mellesleg spyware is, arról itt nem lesz szó? :)

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) NFC (1) nfc (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása