Nyereségfaló hálózatfejlesztés

sharing.jpg„A verseny a szolgáltatások között folyik” – fogalmazott nemrég az olasz Wind mobilszolgáltató vezetője, Maximo Ibarra. Más szóval az ügyfél elsősorban a szolgáltatásért fizet, nem a hálózatért. Vagyis nem önmagában a műszaki hátteret értékeli, hanem csak azt, amit ebből tapasztal. Éppen ezért lehet veszélyes szemlélet, ha erről megfeledkeznek az új, 4G-s szélessávú hálózatokat óriási költségek árán fejlesztő mobilcégek. Annak érdekében, hogy mentesítsék nyereségüket a hálózatfejlesztés terhei alól, a szolgáltatók egyre inkább rákényszerülnek majd a hálózatmegosztásra (network sharing).

A lista elég tekintélyes. Nagy-Britanniában a Vodafone és az O2, valamint az Orange és a T-Mobile, Németországban a Telefonica és az E-Plus lépett szövetségre hálózatmegosztás céljából. Ezek a cégek mind felismerték, hogy az új telefonok, applikációk miatt a szolgáltatók egyszerűen folyamatosan rá vannak kényszerítve az új, méregdrága hálózatok kiépítésére.

A fő gond az, hogy ezeknek a megtérülése nagyon lassú. Már a 2G és a 3G esetében is sok időt jelent, a még gyorsabb rendszereknél pedig a nagyobb befektetési költségek miatt még több időbe telik, amíg visszajön a hálózatra költött pénz. Ráadásul az applikációk, készülékek oldalán egyre gyorsabb a fejlődés, vagyis miközben a hálózatfejlesztés költségei folyamatosan emelkednek, a rendelkezésre álló megtérülési idő egyre rövidebb. Ilyen körülmények között egyre teljesíthetetlenebb üzleti terveket kénytelenek követni azok a szolgáltatók, amelyek egyedül vállalják a fejlesztés költségeit.

A hálózatok üzemeltetői ráadásul gyakran súlyosan alábecsülik annak a mértékét, ahogyan a telekommunikációs szolgáltatásokat igénybe vevő egyéb cégek adatéhsége nő. Elég csak olyan átviteli követelményekre gondolni, amelyeket az orvosi távdiagnosztika tömeges elterjedése támaszt. Vagy arra, hogy az intelligens hűtőszekrénytől a távirányítású fűtési rendszereken át az okos mérőkig mennyi olyan készülék igényel már online adatforgalmat, amelyekről korábban el se tudtuk volna ezt képzelni. Érdekes módon szabályozási szinten leginkább a feltörekvő gazdaságok, Kína és az Egyesült Arab emírségek hatóságai próbálják meg a szolgáltatókkal együttműködve aktívan elősegíteni a hálózatmegosztás terjedését.

A hálózatmegosztás, vagyis a közös hálózatfejlesztés módszerét már a 3G adatforgalom kialakítása idején is kipróbálta több cég. Ez egyrészt segíti a hálózatok fejlődését, másrészt gyengíti a versenyt, hiszen a közösen fejlesztő cégek mozgástere egymáshoz képest csökken, mivel egyazon lefedettséget tudják kínálni, és egyszerre lépnek a piacra. (A verseny szempontjából döntő tényező emiatt inkább az alkalmazások kifejlesztése és az árazási csomagok – erről már írtam itt – lesznek.)

Mégis egyre inkább létfontosságú lehet majd az ilyen, versenytársak közötti együttműködés. Egyes számítások szerint akár a várható nyereség 20 százalékáról is le kell majd mondania azoknak a mobilszolgáltatóknak, amelyek egyedül szeretnék állni a 4G-s hálózatok kiépítésének költségeit. A magyarhoz hasonló kis piacon ennek különösen nagy jelentősége lehet. Egyébként a vezetékes optikai hálózatok esetében már idehaza is van tapasztalat e téren, a közös fejlesztés több szolgáltató között is működőképesnek bizonyult.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr214871782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) NFC (1) nfc (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása