Nyilván sokan kíváncsiak rá, hogy a saját szakmájukban merre találhatók a jövő lehetőségei, miben rejlik nagy növekedési potenciál. Így van ez a távközlésben is: egyre másra készülnek a különböző előrejelzések, amelyek megpróbálják megtalálni a legígéretesebb szegmenseket. Egy egyelőre még csak ízelítőként publikált ilyen felmérés szerint az elkövetkező 24 hónap egyik legnagyobb bevételnövelő motorja a felhő alapú számítástechnikai szolgáltatások térnyerése lesz.
Az infokommunikációs szektorban dolgozó 2000 megkérdezettel készült kutatás eredménye szerint a szolgáltatók több mint 90 százaléka számít arra, hogy két éven belül értékesíteni fog felhő alapú szolgáltatást. Az persze már más kérdés, hogy mindezt saját infrastruktúrával teszi-e. A válaszok e téren már jóval óvatosabbak: csupán 12 százalék véli úgy, hogy a szolgáltatók legalább fele saját infrastruktúrával fog rendelkezni a felhő alapú szolgáltatásokhoz 2015-ig. Vagyis a többség szerint nemcsak a szolgáltatást igénybe vevők, de a szolgáltatók jelentős része is lemond a saját informatikai infrastruktúra fejlesztéséről.
Ahogy arról korábban már írtam, a szolgáltatásokat igénybe vevő cégek számára egyértelműen az informatikai fejlesztések központosítása jelenti a jövőt az egyre gyorsabb technológiai fejlődés és az egyre nagyobb költségterhek miatt. Mindez a felhő alapú, központi szolgáltatások gyors térnyerésének kedvez. A mostani felmérés válaszaiból viszont az is kirajzolódni látszik, hogy nem csak a szolgáltatásokat igénybe vevő cégek, de azok nyújtói közül is sokan lemondanak a saját infrastruktúra birtoklásáról. Vagyis ha hiszünk ezeknek a válaszoknak, akkor arra lehet számítani, hogy a folyamatban lévő nagy központosítás valójában több lépcsős lesz, és magának az infrastruktúrának a birtoklása még az adattárolásnál is koncentráltabb lesz.
Így vagy úgy, de az ügyfelek oldaláról mindenképpen valós a felhő alapú adattárolás iránti érdeklődés. Az már más kérdés, hogy egyelőre sok cégnél gondot okoz a szolgáltatás megfelelő kihasználása. Egy pár héttel ezelőtti másik nagy felmérésből ugyanis az derült ki, hogy hiába van a nagy külső, központi szerver, sok alkalmazott nem menti át oda is az adatok nagy részét, főleg ha olyan mobil eszközöket használ, mint az okostelefon vagy a tablet. Tehát, mint minden technológia, ez is annyit ér majd, amennyit a használói kivesznek belőle, de a kilátások mindenképpen bíztatók.