A tőkepiac nagyon érzékeny. Rögtön büntet, ha a dolgok nem ugyanúgy, ugyanakkor történnek, mint hogy azt megszokták a befektetők. Ezt mutatja a Google múlt heti bakiját követő árfolyamzuhanás. Van, aki szerint ez az érzékenység indokolatlan és veszélyes. Sokak viszont azt mondják, hogy éppen az a jó benne, hogy kiszámítható ez a piaci érzékenység, és transzparenciára kényszeríti a cégeket. A Google által múlt csütörtökön elkövetett hiba azonban talán mégsem indokol önmagában tíz százalékos árfolyamesést.
A hirtelen pánikot az váltotta ki, hogy a Google harmadik negyedéves adatait a csütörtöki tőzsdezárás előtt tették véletlenül közzé, ráadásul hiányosan. Általában az ilyen mutatókat azért csak zárás után hozzák nyilvánosságra, hogy a kereskedőknek és befektetőknek legyen idejük elmélyedni a számokban, mielőtt döntenének vételről vagy eladásról. Így viszont nem volt idejük, ráadásul hiányzott a jelentésből a Google-vezér Larry Page számokat értelmező szövege is. A kereskedők csak a puszta számokat látták, vagyis hogy a nyereség csökkent, és máris megnyomták az eladás gombot. Hogy a nyereségcsökkenés a Motorola felvásárlása miatt történt, vagy hogy a bevétel 45 százalékkal nőtt, az már senkit nem érdekelt.
Egy olyan sikerekhez szokott cég, mint a Google, egy ilyen bakival könnyen csalódást okozhat a befektetőknek, mivel nagyon magasak a vele szemben támasztott elvárások. Másfelől a Google-nak is hasonló problémával kell szembenéznie, mint a Facebooknak: a reklámbevételek bizonytalanságával. Miközben ezek teszik ki a bevételek jelentős részét, az egyre nagyobb teret hódító okostelefonokon nehéz jól megjeleníteni a hirdetéseket. E téren Google sem áll jól: az egy évvel korábbihoz képest 15 százalékkal estek a reklámbevételek. A piac ezekre a tényezőkre is nagyon pontosan figyel.
Mindezek ellenére sem valószínű, hogy a múlt heti hirtelen árfolyamesés egy általános piaci mozgás következménye lenne. A félresikerült eredménypublikálás biztosan elegendő sok kereskedőnek ahhoz, hogy zsigerből, idegesen reagáljon. Emellett azonban az sem kizárható, hogy a piaci pánik és a hirtelen árfolyamesés valakinek vagy valakiknek az érdekében is állt. Pont azért, mert a tíz százalékos esés előreláthatóan biztosan csak átmeneti olyan piaci reputáció mellett, mint amilyennel a Google rendelkezik, az árfolyam valószínűsíthető visszaerősödése komoly „pénzkereseti lehetőség” is lehet egyes befektetőknek.
Függetlenül attól, hogy milyen tényleges ok(ok) állhat(nak) a Google-részvények hirtelen értékvesztésének hátterében, az ügy mindenképpen tanulsággal szolgálhat a részvényt kibocsátó vállalatvezetők számára. Mégpedig azzal, hogy piaci idegességből vagy pillanatnyi manipulációkból eredő árfolyam-ingadozások általában nem képesek komolyan megingatni egy jó reputációval rendelkező papír pozícióját. Ezért érdemes a vezetői döntéseknél mindig a hosszú távú értékteremtés szempontjait előtérbe helyezni.