Egyetlen termék, mint a gazdasági növekedés megmentője? Első hallásra kissé merésznek tűnik, de az USA-ban mégis sokan képesek hinni ebben. Az iPhone 5 múlt hétvégi piacra dobása az Apple-boltok előtt virrasztó tömegek és a hajmeresztő eladási számok láttán mindez nem is tűnik lehetetlennek. Mindenesetre, ha valóban kimutatható lesz az iPhone 5 hatása, akkor az Apple okostelefonjai újabb funkcióval bővülnek a számtalan alkalmazás sorában: gazdaságélénkítés.
Az iPhone 4-ből 4 millió darabot adtak el a bemutatás hétvégéjén, az 5-ösböl pedig több mint 5 milliót, bár a várakozások, ha lehet, még ennél is meredekebb számokról szóltak. Az amerikai jegybank, a Fed egykori elnöke, Kevin Warsh szerint ez az „apróság” nagyobb gazdaságélénkítő hatást válthat ki, mit a központi bank havi negyven milliárd dolláros keresletélénkítési injekciói. Mások még ennél is merészebbek, és azt állítják, hogy az iPhone 5 fél százalékpontot is elhordhat a hátán a mindössze 2 százalékosra jósolt amerikai gazdasági növekedésből. A blogoszférában pedig már olyan jelszavak keringenek, mint hogy „Felejtsétek el a Fedet, éljen az iPhone!”.
De tényleg ekkora hatása lehet egyetlen kütyünek? Nem lehetséges, hogy csak az amúgyis elköltésre szánt dollárokat adták ki a vevők az új iPhone-ra? Ebben az esetben igen nehéz lenne megmondani, valójában mennyivel is járul hozzá ténylegesen az iPhone 5 a növekedéshez. Az biztos, hogy a csomagküldő szolgáltatók és a tengeri fuvarozók is jól járnak a nagy érdeklődéssel, hiszen a telefonokat valahogy el is kell juttatni az ügyfelekhez, előtte pedig az USA-ba és máshová a kínai gyárakból.
Lehet, hogy valójában a kínaiak az igazi nyertesei a dolognak? Az biztos, hogy az USA és Kína közötti külkereskedelmi mérleget csak tovább rontja minden egyes iPhone eladása az amerikaiak rovására. A kíniak szemében viszont úgy is tűnhet, hogy az Apple embertelen körülmények között legyártatja a készülékeket a Foxconnál és egyéb hasonló üzemekben, és aztán lefölözi a nagy hasznot. Ami kétségtelen, hogy nemsokára több mint egymilliárd iPhone lesz forgalomban.
Kár, hogy mindebből az európai gazdaság nem sokat profitál. Sőt, egyre inkább az látszik, hogy mind jobban kiszorul a telekommunikációs ipar globális játékából. A világ 100 legnagyobb IT-cégéből mindössze 15-nek van Európában a székhelye. És ahogyan az iPhone-tól és a hasonlóan innovatív termékektől, szolgáltatásoktól komoly lökéseket kap(hat) az amerikai gazdaság, ugyanígy érezhető az ágazat gyengesége Európában, vagyis itt egyelőre hiába is várná bárki, hogy a növekedést legalább részben elviszi majd a vállán az IT-szektor. A helyzet alapvető megváltozásához kedvezőbb gazdasági környezetre lenne szükség, amely lehetővé tenné a friss startup-vállalatok hosszabb távú túlélését és növekedését anélkül, hogy azt alapítójuk egy-két év után eladná egy amerikai konszernnek.