Hajmeresztő, de legalábbis nagyon érdekes számokat mutatnak a közösségi média használatáról szóló idei statisztikák. Csak úgy röpködnek a százmilliók, legyen szó a Facebookról, Twiterről vagy a Pinterestről. A mindennapi élet, a gazdaság, illetve az idei amerikai elnökválasztás után immár a politika is egyre inkább elképzelhetetlen nélkülük.
Jelenleg több mint 350 millió ember szenved kóros Facebook-függőségben, évente átlagosan négy teljes napot töltenek a Youtube-on a látogatók, és a világ internethasználóinak közel harmada van jelen a Twitteren, napi 175 millió bejegyzést „termelve”. És ha már egy blogoldalon írom mindezt, azt is érdemes megemlíteni, hogy havonta három millió (!) új blog jelenik meg a világhálón.
Két fő trend látszik jelenleg kirajzolódni a közösségi média világában. Az egyik, hogy egyre nagyobb jelentőséget kap a tartalom vizuális része. Elég csak az Instagram vagy a Pinterest gyors növekedésére gondolni, vagy azt végignézni, ahogy a képek mérete fejlődött Facebookon.
A másik fontos megfigyelés pedig, hogy viharos sebességgel hódít teret a mobil internethasználat, illetve az ehhez kapcsolódó megosztások. A Facebookot 850 millió aktív felhasználó látogatja havonta, és ebből 488 millió (!) teszi ezt rendszeresen okostelefonon keresztül. Az Instagramra több mint 5 millió képet töltenek fel naponta, ami azt is érthetővé teszi, hogy hogyan volt képes a Facebook egymilliárd dollárt adni a 16 főt foglalkoztató, veszteséges cégért.
Érdekes kérdés, hogy mit kezdenek ezzel a helyzettel a cégek, tevékenykedjenek bármilyen szektorban is. A közösségi média vállalati hasznosítása nagyjából hét éves múltra tekint vissza. Persze ez az időszak korántsem tekinthető egyhangú sikertörténetnek mindenki számára: egyes cégek nagy bevételnövekedést köszönhetnek a közösségi média használatának, míg mások nem voltak ilyen szerencsések. Az viszont vitathatatlan, hogy mostanra a nagy többség már nem akarja, és/vagy nem is tudja nélkülözni a közösségi médiában rejlő lehetőségeket.
A Harvard Business Review felmérése szerint a cégek 79 százaléka használja, vagy tervezi a közeljövőben használni a közösségi médiát. Ami azonban még érdekesebb, hogy a válaszadók fele értékeli „hatékonynak” üzleti szempontból a közösségi média használatát, ami immár a cég stratégiájának integráns részét képezi.
Ahogy ezekből a számokból is látszik, a közösségi média teljességgel újrafogalmazza annak a módját, ahogy a cégek érintkeznek ügyfeleikkel. Persze sok szkeptikus hangot is hallani ezzel kapcsolatban. Van, aki szerint a közösségi média látványos hatása nem lesz tartós, és valójában az ügyfelekkel való kapcsolattartást sem teszi hatékonyabbá. Ezt a vitát erről a helyről elég nehéz lenne eldönteni, de az egyelőre biztosnak látszik, hogy a cégek egyszerűen nem mehetnek el következmény nélkül azok mellett a lehetőségek mellett, amelyeket jelenleg a közösségi média nyújt számukra az ügyfélmenedzsment terén.