A nagy átállási hullám

digitv.jpgEgy nagy európai folyamat utolsó fázisába illeszkedik a mostanában sokat emlegetett magyarországi digitális átállás a televíziózásban. Lengyelország és Bulgária hat hónapon belül túl lesz rajta, Magyarországon pedig október végére valósul meg a teljes átállás. Miután Románia a jelenlegi ütemtervnek megfelelően 2015-ben szintén átkapcsol, az összes földi adás digitálissá válik az EU-ban. A lépés extra költséget jelent, de egyfelől számos előnnyel jár, másrészt pedig EU-s kötelezettségeinkből is következik.

Az átállás több mint 500 ezer háztartást érint, elsősorban azokat, amelyekben előfizetés nélkül tévéznek, és antennával fogják az M1, az RTL Klub és a TV2 adásait. A váltásnak köszönhetően továbbra is előfizetés nélkül lehet majd nézni még ezeken felül az M2-t, a Dunát, a Duna World-öt és a Euronewst. Új készülék vásárlására nem lesz szükség, csupán egy jelátalakítót (set-top-box) kell beszerezni, feltéve, hogy az illető készülék rendelkezik Euroscart csatlakozóval. A jelátalakító ára 8-10 ezer forint körül mozog, illetve ehhez jöhet még, ha valaki eddig csak szobaantennát használt, és emiatt esetleg újat kell felszerelni. A költségek fedezésére egyébként a rászorulók számára szociális alapú támogatás is rendelkezésre áll.

A digitális váltással felmerülő költségekkel szemben állnak ugyanakkor az újítás előnyei. A lakosság szempontjából kézenfekvő pozitívum a jobb kép- és hangminőség, illetve az ingyenesen fogható csatornák számának növekedése, beleértve egy külföldi adót is. Másfelől – és ez az EU érvelésében is központi helyet foglal el – a felszabaduló analóg frekvenciákat értékesíteni lehet a szélessávú szolgáltatások kiépítésén dolgozó távközlési szolgáltatóknak. Az Európai Bizottság becslései szerint 20-50 milliárd euró (!) állami bevétel származhat a frekvenciasávok aukcionálásából a digitális átállást követően.

Az áttérésnek ugyanakkor korábban voltak buktatói az EU más államaiban. Először is Brüsszel kezdetben úgy gondolta, inkább a piaci erőkre és a fogyasztói igényekre bízza, hogy előmozdítsák a digitalizálódást.  Másrészt a kilencvenes években Spanyolországban és Nagy-Britanniában is üzleti kudarccal végződtek a földi adás digitalizásáról szóló kísérletek. Ennek nyomán alakult ki az az uniós konszenzus, hogy az átállás csak abban az esetben lehet sikeres, ha alapként ingyenes csomagot kínálnak a fogyasztóknak jobb képminőséggel, több csatornával, illetve könnyű technikai lebonyolítással.

Az európai átállás kétségtelen sikerei ellenére digitális televíziózás jövőjét illetően felmerül néhány kérdés. Az egyik, hogy a fizetős csomagok esetében a műholdas tévék továbbra is nagy előnyben vannak a földi szórással szemben az adók választékát tekintve. A másik pedig, hogy a szélessávú adatforgalom terjedésével főleg a fiatalabb generáció esetében a hagyományos földi műsorszórás mellett más továbbító csatornák is egyre nagyobb szerepet játszanak.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr555162797

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A kábellel nincs is gond, (amúgy azzal is, mert szerintem a set top box-ok hihetetlenül szarok, állandóan piszkálni kell ezekt) de a sima vétel problémás, mert nagyon gyenge a jel.

A szomszéd lényegében rálát az adóra (Bp) és egy erősítős szoba antennával a legerősebb beállítással úgy fogja, hogy néha napokra eltűnnek egyes adók. (Elég gagyi szobaantenna a legkisebb teljesítményű, amit ma lehet kapni).

Persze mindenképp jobb mint az analóg.
A földi digitális vétellel a néző nem feltétlenül jár jól.
Hasonlóképp, mint pár kábeles szolgáltatással.
A digitális korszakban bármikor átpakolhatják a nézett műsort egy fizetős, vagy külön fizetős csomagba. (Jelenleg a beetetési időszak van.)
A műsort felvenni nem lehet, ha igen, akkor jó minőségű másolat nem készíthető.
Az új szolgáltatáshoz egy plusz energiafogyasztót kell használni, vagy új tévét venni a 8-10 éves, és még 10 évig elketyegő helyett.
Az egész médiagépezet erről szól vagy 100 éve.
Fogyassz, fizess.
Ha valami jó, azt lecseréljük, mert "nekünk" nem jó, kapsz tőlünk egy kis többlet-tartalmat, és ezért verd magad költségekbe.
Lemásoltad 30 éve a kedvenc gyerekmesét a szomszéd videójáról? Lemásoltad 15 éve a cd-t? Letöltötted a legújabb filmet?
Módosítsunk a technológián, mert "nekünk" nem jó.
Nézd látványosabban, hallgasd dübörgőbben, vedd az új csodatechnikát, mert elhitettük veled, hogy neked szükséged van rá.
Felszabadulnak a frekvenciák? Nagyszerű.
Rövidesen az utcai koldusok nem mobiltelefonnal kéregetnek, hanem okostelefonnal szkájpon kommunikálnak.
Persze, mindenhol van egy kis valóban fizetőképes réteg, nem sajnáljuk őket, hiszen ők még sokszoros áron veszik meg a "szükséges, és nélkülözhetetlen" újdonságot.
De a rávalót nem a legyek hordják össze, hanem azok, akik az új csodákat talán sosem élvezhetik, vagy csak évekkel lemaradva.
Ha a hazai vezetékes telefonhálózat 30-40 évvel ezelőtt nem lett volna korlátozva, ma mindenkinél lehetne a telefonvonalon szolgáltatott ip-tv (bár a fenti hátrányokkal), és akkor nem lenne ez az egész mizéria.
Ha eltekintünk a gazdasági válságtól, akkor feltehetjük, hogy rengeteg kiskert-, és hétvégi telek-tulajdonos van.
Eddig oda hordtuk a levetett tv-t, jött a dróttal-antennával, ami fogható, most ez megszűnik.
Ha lényeges az a néhány óra képernyőbámulás, akkor be kell ruházni valamire.

...és akkor a rádiók digitális átállásáról még nem is beszéltünk, melyeknél csak hazánkban az autórádiókkal, mobiltelefonokkal együtt 20 milliós vevőkészülék mennyiségről beszélhetünk.

A digitális vétel jelenlegi rákfenéje, hogy mozgás közben szakadozás, jelkimaradás léphet fel, a tereptárgyak még jobban gátolják a vételt, mint az urh-rádiózás esetében.
@Fejesrob: "A szomszéd lényegében rálát az adóra (Bp) és egy erősítős szoba antennával a legerősebb beállítással úgy fogja, hogy néha napokra eltűnnek egyes adók."

A túlművelt amatőr tipikus esete :) A szomszédod az antenna csatlakozó középső lyukába dugjon be egy 24 centis csupasz drótot (vékony drót esetén rögzítse egy gyufával), az erősítős csoda-antennáját meg eszelős kacaj közepette tapossa bele a kukába.
Nincs tévém...akkor lúzer vagyok? :D
@cso zsi:
"A műsort felvenni nem lehet, ha igen, akkor jó minőségű másolat nem készíthető."

(Nem kapok tőlük százalékot) Például ezek közül a cuccok közül egyet megvásárolsz, és a számítógépedre csatlakoztatod, akkor digitálisan rögzítheted, vághatod, másolhatod az adást:
www.edigital.hu/Informatika/TV_tuner-c415.html
@GöTi: Ilyen sz@rból akad itthon pár darab. Van egy(két) nagy hátránya a dolognak.
Bekapcsolt gép kell hozzá, ill a CAM modult az előfizetői kártyával mi bánatba dugom bele?
A kábeles beltériből csak analóg másolatot tudsz készíteni. A digitális eszközökkel meg tudják akadályozni a felvett műsor további tárolását, vagy csökkent értékűvé teszik.
Akad itthon asztali felvevő is, digit földi, és digit műholdas tunerrel. Előfizetői kártya nem járt még benne, így nem tudom, hogy a fizetős tartalmak közül mit képes felvenni. Az még külön futam, hogy melyik műholdas szolgáltatótól tudnék csak kártyát, vagy boxfüggetlen kártyát kérni.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) NFC (1) nfc (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása