Pozitív lökést kaphat a jó példáktól a kötvénypiac

corporate_bond1.jpgA hazai vállalati kötvénypiacot az utóbbi másfél évben jelentős bizonytalanság uralja. A tőkepiaci forrásbevonás óvatos és enyhén szólva nem derűlátó befektetői környezetben zajlik. A verseny korlátozott befektethető forrásokért folyik, így a hazai tőkepiac egészséges fejlődését a szélesebb kínálat, illetve a sikeres vállalati történetek bizalomnövelő hatása tudná biztosítani.

2008 óta a banki finanszírozás Európa-szerte beszűkült, ezért a kisebb, dinamikus cégek forrásigényes terveinek megvalósítására a tőkepiac lehet az egyetlen működőképes alternatíva. Lényege, hogy a múlt helyett a jövőt finanszírozza, így nem a vagyoni fedezetet, hanem a jó üzleti tervvel és az eddig bejárt pálya eredményeivel alátámasztott növekedési potenciált igényli. Az általános piaci aktivitás mégis minimális, a kötvénypiaci kínálat szűk, a papírok pedig igen korlátozott befektetői forrásért versenyeznek.

A hazai magánbefektetők úgy érzik, számukra többszörösen is beszűkült a tér, mintha a tőkepiac csak a blue chip cégek osztalékfizető részvényeiből és néhány feltörekvő cég negatív példájából állna, pedig nem erről van szó. A tőkepiaci szabályozásunk nem különbözik a fejlett európai országokétól, mégis, a legtöbb piac a miénknél nagyságrendekkel likvidebb, mert több a megtakarítás, a befektethető tőke, a tőkepiaci kínálat, így néhány negatív történet, ami minden piacon előfordul, nem uralja az általános hangulatot.

A kötvénykibocsátás a tőzsdei finanszírozás előszobája
A fejlődés érdekében nagyon fontos lenne, ha minél több növekedésre képes cég indulhatna el a tőkepiaci finanszírozás felé, amelynek fontos lépése a kötvénykibocsátás. Igaz, ezt nem a legkisebb vállalkozásoknak találták ki. Hiszen ehhez kell bevált üzleti terv, stabil és nyereséges működés, múltbéli növekedés és a vállalkozás professzionális irányítása.

A tőkepiaci jelenlétet komolyan kell gondolni, és hosszú távra tervezni. Egyrészt, a tőkepiaci rajt befektetést igényel: többek között a rendszerszintű, működési és pénzügyi átláthatóság biztosítását,, és a befektetői kapcsolatrendszer felépítését. Másrészt, mindezek után lépésenként kell felépíteni a cég iránti általános befektetői bizalmat, amelynek hosszú távú megtartása lehetőséget ad arra, hogy a jövőben is nyitva álljon az út a jó üzleti lehetőségek kihasználásához szükséges forrásbevonás előtt.

Amire oda kell figyelni
A jelenlegi piaci környezet nem könnyíti meg a kötvénykibocsátók helyzetét, de ha egy kisebb cégnek forrásigényes növekedési tervei vannak, azokat a tőkepiac révén akár kisebb léptékben is sikeresen meg lehet valósítani. Itt arra kell fokozottan figyelni, hogy a beruházások megtérülése szinkronban legyen a kibocsátásokkal.
Szintén kiemelten fontos a tőkeszerkezet, hiszen a befektetők egy növekedési szakaszban lévő cégtől elfogadhatják akár a 70 százalékos eladósodottságot is, viszont évről évre értékelik ennek alakulását.

A befektetők a korábbi negatív példák miatt óvatosak. Ha egy kibocsátónál a számok és a kilátások pozitívak, a bevont tőke jövedelemtermelő beruházásokba kerül, a visszafizetés pedig refinanszírozás nélkül, cash-flow-ból is megvalósítható, az jó történetet jelez, illetve e paraméterek mentén a cégek általában jól összehasonlíthatóak. Tágabb üzleti értelemben pedig jól jelzi egy-egy cég jövőbeli alkalmazkodóképességét, ha a 2008-as válság kitörése után sikerrel tudott változtatni addigi működésén, vagy sikerét eleve egy válság által sújtott, nehezített pályán elindulva építette fel.

Kötvénypiaci kilátások
Érdekes ellentmondásnak tűnik az, ami a hazai tőkepiacon zajlik: sokan érzik úgy, hogy a korábbi kudarcok miatt fogy a bizalom, közben viszont az elérhető hozamok vonzóak. Ezen kívül, ott a piac nemzetközi dimenziója, a külföldi befektetők visszatérése vagy egy-egy magyar szereplő külföldi tőkepiaci kilépése, ami tovább formálja a viszonyokat. Egyértelműen lehetséges, hogy a hazai piac a jó példáktól pozitív lökést kaphat.

Piaci hangulat szempontjából trendfordulót az jelenthet, ha a kötvénypiaci finanszírozásban minél több, erre alkalmas befektetési célpont jelenik meg. Ezáltal a korlátozott likviditás ellenére nőne a piaci kínálat, további sikertörténetek formálódnának és épülnének be a köztudatba, és több lehetőség nyílik a jó lehetőségek után kutató külföldi befektetők számára is. Így a tőkepiac összességében egészségesebb képet mutathat, ha a túlnyomó részét nem az osztalékfizető részvények forgalma teszi ki. Ha ez az öngerjesztő folyamat elindul, hamarosan új befektetési környezetről beszélhetünk.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr555655142

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) nfc (1) NFC (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása