Gyógyulás az aranylázból

goldfever2.JPGTart a felvásárlási szezon a magyar távközlési szektorban. A pénzügyi válság következtében tisztulási folyamat indult be a piacon, és egyre gyorsuló ütemben folyik, egyre több akvizíciós lehetőséget nyitva meg a nagyobb szereplők előtt. A folyamatot főleg az táplálja, hogy a 2004-ben beindult „távközlési aranyláz” során piacra lépő alternatív távközlési szolgáltatók közül sokan ügyfélkörük eladásával próbálják meg túlélni a mostani zord időket.

A telekom-szektorban tapasztalható felvásárlási hullám korántsem hazai specialitás, de minden országban megvan a maga sajátos háttere és szerepe. Magyarországon a piac egyértelműen a konszolidáció irányába tart, és ennek köszönhetően sorra adódnak az akvizíciós lehetőségek.

A most is tartó tisztulási folyamatot a kisebb szolgáltatók egyfajta túlburjánzása előzte meg 2004-től kezdve. A magyar törvényhozás ekkor teremtette meg az alternatív szolgáltatók számára a kibontakozáshoz szükséges szabályozási keretet, és ezzel nagy pörgést indított el a piacon. Sokan láttak nagy üzleti lehetőséget az alternatív piacban, megsejtették, hogy a fogyasztók körében lesz fogékonyság a termékeikre. Sok kis cég indult el a versenyben, amelyek többnyire kis költséggel, az interneten keresztül próbáltak meg ügyfeleket szerezni. A legfőbb versenyszempont természetesen az volt, hogy ki tud alacsonyabb árat kínálni.

A nagy boomnak a pénzügyi válság 2008-as kitörése vetett véget. A sok kis alternatív szolgáltató egyszerre csak azzal szembesült, hogy elapadtak a növekedéshez szükséges tőkeforrások, miközben a piaci árak eddigre már igen nyomottakká váltak a kiélezett verseny miatt. A piac szétaprózódottsága és az alacsony árak miatt a legtöbb cég nem érte el az üzemgazdaságossághoz szükséges méretet, viszont önmagában nyereséges ügyfélkörük jól értékesíthető vagyont jelentett.

Az ügyfél-vásárlásnak nyilvánvalóan több előnye is van. Az egyik, hogy nem, vagy csak alig szükséges mellette a háttérkapacitás bővítése, miközben bevétel-növekedést jelent. A másik pedig, hogy a megvásárolt előfizető azonnal jövedelmet termel a cégnek.

Az ügyfélkör bővítésének másik módja a felvásárlás mellett az organikus növekedés, amely leginkább tömegkommunikációs kampány útján megvalósítható. Ennek hátránya a vásárlással szemben, hogy az egy új ügyfél megszerzésére fordított fajlagos költség előre nem pontosan kiszámítható, és a kampány hatékonyságától függően akár nagyon magas is lehet. Ezen felül a verbuvált ügyfél bekötése időbe és pénzbe kerül, az előbbi az ügyfélnek jelent hátrányt, az utóbbi pedig a szolgáltatónak.

Az organikus terjeszkedés előnye a felvásárlással szemben viszont az, hogy a kampány útján verbuvált ügyfél profilja jobban illeszkedik a szolgáltató kínálatához – hiszen az ügyfél maga választotta – miközben a más szolgáltatótól átvett előfizető esetében például előfordulhat, hogy a hűségidő a rövid időn belül lejár, és az illető szolgáltatót vált.

A piaci tisztulás korántsem ért véget, sőt, a tőkeerősebb alternatív szolgáltatók egyre több akvizíciós lehetőség közül válogathatnak, és ez a tendencia véleményem szerint a jövőben is folytatódni fog. Sok, az ügyfélkörét értékesítő kisebb cég majd arra használja fel a megkapott vételárat, hogy törlessze adósságait, és utána a korábbinál kevesebb vagy csupán egyetlen szolgáltatásfajtára koncentrálja tevékenységét. Közben pedig a felvásárló cégek egyre hatékonyabb és erősebb alternatívát jelenthetnek a hazai távközlési piacon.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr884776469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) nfc (1) NFC (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása