Félelmek a felhőtől

felho.jpgSok cég még mindig fél a felhő alapú informatikai szolgáltatások igénybe vételétől. Az adatok tárolásának és kezelésének külső szolgáltatónál való központosítását jellemzően inkább a nagyobb cégek reszkírozzák meg, miközben éppen azok a kis- és közepes vállalkozások maradnak távol – biztonsági okokból, vagy információhiány miatt –, amelyek számára nagy könnyebbséget jelenthetne az ilyen módon elérhető nagyarányú megtakarítás. Miközben a tapasztalatok alapvetően pozitívak, és a céges félelmek legtöbbjére már létezik technikai megoldás. A kérdés azonban sokkal inkább az, hogy mennyire bíznak meg az adataikat kezelő szolgáltatóban.

Az adatfelhővel szembeni fenntartások többfélék lehetnek. A leggyakrabban az adatvesztéstől való félelem a probléma, illetve az amiatti aggodalom, hogy illetéktelen kezekbe kerülhetnek bizalmas információk. Van, aki viszont egyszerűen úgy gondolja, hogy a külső adattárolás idegen a cége kultúrájától, illetve kiszolgáltatottabbá teszi a vállalkozást, amiért a feladat kiszervezésével elvész a saját számítástechnikai szaktudás. És akadnak az ellenzők között olyanok is, akik egyszerűen kételkednek a kiszervezés jelentette előnyökben.

Az adatfelhő két alapvető előnnyel rendelkezik. Az egyik, hogy a tárolókapacitás, illetve általában az informatikai háttér kiépítésének költségei gyakorlatilag eltűnnek, vagy legalábbis a töredékükre csökkennek. A másik pedig a tárhely igény szerinti gyors és rugalmas növelése vagy csökkentése, hiszen ennek technikai biztosítása a szolgáltató feladata. Ugyanígy sokkal nagyobb a rugalmasság egy-egy új rendszer telepítésénél, illetve frissítésénél, hiszen nem szükséges ezeket külön-külön a felhasználók saját gépein elvégezni.

Ami a biztonsági szempontokat illeti, az adatfelhő-szolgáltatók kiemelik, hogy ők specializáltságuknak köszönhetően sokkal intenzívebben tudnak az adatbiztonsággal foglalkozni, mint az egyes cégek. Ez az esetek többségben valóban így van, ugyanakkor az is igaz, hogy egy ilyen nagy és sokféle adathalmazt kezelő szolgáltató nyilvánvalóan vonzó támadási célpont is lehet.

Átmeneti megoldást jelenthet még, és a félelmek jelentős részét elaltathatja a magánfelhők (private cloud) alkalmazása, amikor a központosított külső tároló a cég tulajdonában van. Itt viszont felmerül a probléma, hogy ennél a verziónál a várt költségelőnyök értelemszerűen nem, vagy csak sokkal kevésbé jelentkeznek.

A vita persze nem ér véget egyhamar, hiszen egyfajta hitvitáról van szó: ki hisz és ki nem a kiszervezett adattárolásban? Szerintem a kérdés éppen ezért sokkal inkább az, hogy akik elvben hinnének ebben a forradalmi megoldásban, akadályok és rossz tapasztalatok nélkül érhessék el a szolgáltatást. Ez javarészt a szolgáltatók képességein és elkötelezettségén múlik.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr525152132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez a felhő még mindig megy, mint marketing bullshit? Egy-két nagyon speciális helyzettől eltekintve a felhő drága és nem biztonságos.

Nem kell félni a felhőben tárolt adatok biztonsági problémáitól, mert félni attól kell, ami bizonytalan. Törvény van rá, hogy a felhőben tárolt adatok nem maradnak titkosak, tehát nincs ok találgatni, rettegni, ez tutti.

A másik, amit a felhőfanok mindig elfeledkeznek, az a távközlési költség. Ha a szerver a szomszéd szobában van, akkor egyszeri párszáz forintból kiépítem a szerverig a gigabites kapcsolatot. Na lássuk ugyanezt mondjuk hátrányosabb helyzetű magyar település és Írország között... Ja, hogy a távközlési költség havi egy szerver áránál is több lett hirtelen? nyilván ennek egy távközlési nyrt vezére örül, a jónép meg nem.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) NFC (1) nfc (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása