Egészen felbolydult a gazdasági sajtó a napokban a híreszteléstől, hogy a brit Vodafone esetleg megválik a vezető amerikai mobilszolgáltatóban, a Verizon Wirelessben birtokolt 45 százalékos részesedésétől. Az ügylet kapcsán 135 milliárd dolláros vételárat zsebelhetnek be a britek, amire a jelek szerint a várható „hadi kiadásaik” miatt lesz szükségük. A Vodafone portfóliója kiszélesítésére készül, miután az eddigi súlyponti üzletág, a mobilszolgáltatás Európában gyengélkedni látszik. A lépés ugyanakkor korántsem csak a brit óriás egyedi helyzetéből fakad, hanem egy általánosabb piaci hangsúlyeltolódás részét képezi: a távközlési szolgáltatók egyre kevésbé engedhetik meg maguknak, hogy csak a hagyományos mobil üzletágra koncentráljanak.
A Vodafone mobil üzletága Spanyolországban és Olaszországban is nehézségekkel szembesült, főleg a 2008-ban kitört pénzügyi válság, az euróövezeti hitelválság, illetve a recesszió következtében megrendült fogyasztói kedv következtében. A nemzetközi mobilbevételek visszaesése miatt a brit szolgáltatót az a veszély fenyegeti, hogy kábelszolgáltatók, egykori nemzeti távközlési monopóliumok és olcsó mobilszolgáltatók éles versenyében nem találja meg a helyét. Ennek ellenszerét pedig minden valószínűség szerint abban látja a cégvezetés (illetve a legtöbb elemző is), hogy „házon belülre” hoz kábelszolgáltatókat. Ennek jegyében Nagy-Britanniában már megvették az optikai hálózatot üzemeltető Cable&Wirelesst, és értesülések szerint szemet vetettek a német Kabel Deutschlandra is. Utóbbi megvétele körülbelül 10 milliárd euróba kerülne, ami a jelen helyzetben többmilliárd eurós hitelfelvételt tenne szükségessé, hacsak nem jutnak készpénzhez, mondjuk a Verizon-részesedés eladásával.
A hitelfelvétel azért lehet problematikus, mert attól lehet félni, hogy egy ilyen lépés következtében a Vodafone elveszítené A- hitelminősítői besorolását. Bár elemzők szerint önmagában a Kabel Deutschland megvételéhez szükséges hitelfelvétel még nem feltétlenül jelentené a besorolás romlását, de ha a britek újabb hasonló léptékű felvásárlásokat is terveznek, akkor az már biztos túllépné ezt a keretet.
A hagyományos mobil hang- és szöveges üzenetek terén tapasztalt visszaesés kapcsán sok távközlési szolgáltató látja a kiutat abban, hogy az úgynevezett „négyszög” formációban építse ki portfólióját. Ez ezt jelenti, hogy a szolgáltatási paletta magában foglalja a vezetékes-, és mobil telefonálást, a szélessávú adattovábbítást, illetve negyedikként a TV-szolgáltatásokat is. Az új piaci körülmények között ettől lehet remélni a bevétel növekedését, illetve a többféle, integrált szolgáltatási csomagnak köszönhetően az ügyfél-hűség erősödését.