A szélessáv nem varázspálca

mobile-broadband.jpgSokat hallani mostanában a szélessávú telekommunikáció fontosságáról és terjedéséről. Arról is, hogy milyen szoros összefüggés van a gazdasági növekedés és a nagy sebességű adatátvitel között. Ennek ellenére látni kell, hogy a szélessáv nem varázsszer, és drasztikus elterjesztése sem lenne képes önmagában segíteni a gazdaságon.

Magyarország pocsék helyen áll a szélessávú mobil előfizetések arányát tekintve nemzetközi összehasonlításban. Az OECD 34 tagállama közül 32-ikek vagyunk 12,9 százalékos penetrációval, csak Mexikót és Törökországot megelőzve e téren. Eközben az éllovas Dél-Korea már elérte a 100 százalékot. Szomorú eredmény, de túl nagy jelentőséget mégsem tulajdonítanék neki.

Az EU fejlesztési céljaival évek óta azt sulykolja, hogy a szélessávú telekommunikációs lefedettség növelése önmagában képes javítani a gazdaság állapotán. Brüsszel úgy számol, hogy ha tíz százalékponttal növelik egy országban a lefedettséget, az 1,5 százalékos gazdasági növekedést hoz magával.

Sajnos, a tapasztalat nem ezt mutatja. Sőt, inkább fordított ok-okozati összefüggést látok. A szélessávú lefedettség terjedésének nem következménye, hanem sokkal inkább előfeltétele az élénk gazdasági növekedés. Ha egy térségben megvan a kellő gazdasági dinamizmus, az képes olyan fizetőképes keresletet generálni, amely alapján megéri a szolgáltatóknak a szélessávú adatátvitel kiépítése, legyen szó a mobil- vagy akár a vezetékes hálózatról.  A fizetőképes kereslet egyik jó mutatója például az okostelefonok terjedése, amelyben szintén nem áll túl jól Magyarország. Pedig az okostelefonok széles körű használata nagyon fontos előmozdítója a szélessávú lefedettség növekedésének.

Jól mutatja ezt az is, hogy Magyarország elmaradottabb régióiban, ahol a szélessávú hálózat nincs kiépítve, sok esetben szatellites internettel oldják meg a nagy sebességű adatforgalmat. A szatellites kapcsolat nagyobb egyszeri eszköz-beruházást igényel az előfizetőktől, emiatt jó lefedettségű helyeken nem éri meg. Viszont ha egy térségben csak pontszerűen jelenik meg a fizetőképes kereslet, akkor ott a szolgáltatóknak nem kifizetődő a teljes hálózat fejlesztése, és ilyen módon oldják meg az egyedi igényeket. Ilyen pontszerű keresletet jelenthetnek példának okáért az autópályák mellett fekvő ipari parkok, vagy a külterületen megrendezett vásárok, amelyek nem nélkülözhetik a nagy sebességű adatforgalmat.

Az persze elképzelhető, hogy a hálózatfejlesztés átmenetileg szegényebb környékeken is munkahelyeket teremt, de utána a beruházás jó eséllyel ráfizetéses lesz. Persze más a helyzet, ha pályázati pénzeket, mondjuk uniós támogatásokat is be lehet vonni. Így az EU legalább finanszírozhatja saját elképzeléseinek a megvalósítását.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr84726176

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Egy újabb piramisjáték omlott össze 2012.08.29. 00:17:42

Az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) bezárta a Zeekrewards néven működő piramisjátékot, amibe Magyarországról is sok befektető beszállt, írta a Forbes online gazdasági portál.  Az oka az volt a SEC közbelépésének, hogy a piramis játék elven működő rendsz...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) nfc (1) NFC (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása