Támadásban az alternatív szolgáltatók

siege2.JPGMegállíthatatlannak tűnik az alternatív mobilszolgáltatók (MVNO) expanziója a térségben. Szinte egymás sarkát taposva jelentette be a UPC magyarországi, illetve a Virgin Mobile lengyelországi piacra lépését a múlt héten. És hogy mindez ne legyen elég, a Virgin máris kilátásba helyezte, hogy újabb piacok, többek között Magyarország felé is nyitni kíván. Ezek a hírek persze semmiképpen sem jelentenek szenzációs meglepetést, hiszen a szektort figyelve jól látszott a régiónkban az MVNO-k körében zajló készülődés és felfutás.

Persze a UPC esetében rögtön felvethető, hogy egyelőre csak mobil internetet fog szolgáltatni, ami akár az eddigi kábelszolgáltató tevékenység kiszélesítésének is tekinthető. Ahogyan azonban a cég is hangsúlyozta, jogilag ezzel a lépéssel már mobilszolgáltatóvá váltak, ráadásul a tervek szerint a jövőben hangszolgáltatással is kívánnak majd foglalkozni. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy az adatforgalom egyre nagyobb jelentőséggel bír a hangszolgáltatás mellett.

Az MVNO-k sajátos helyzetét mutatja az is, hogy Virgin Mobile-t a legkevésbé sem zavarják a lengyelországi magas penetrációs mutatók: 38 millió lakosra 52 millió aktív SIM-kártya jut. Lehet, hogy meglepően hangzik, de a Virgin ennek ellenére egymillió előfizetőt kíván szerezni az elkövetkező három év során, és több hasonlóan magas penetrációjú országban is meg akarja vetni a lábát a térségben.

A jól látható piaci nyomulás azonban nem kell, hogy elbátortalanítsa azokat, akik hasonló terveket dédelgetnek. Igaz, az alternatív mobil szolgáltatást vállaló cégek részben valóban a versenytársak előfizetőinek az elcsábítására is törekednek, de emellett a saját, más szolgáltatásaik révén már megszerzett ügyfélkörben rejlő potenciált is ilyen módon igyekeznek jobban kihasználni.

Ahogyan mostanra már elég világosan körvonalazódott, a sikeres MVNO-k három szektor szereplőiből kerülnek ki. Ezek vagy alternatív távközlési cégek, vagy kiskereskedelmi láncok, vagy pedig pénzügyi szolgáltatók. A fentebb említett két cég esetében nyilván leginkább az első csoportról van szó. Ugyanakkor a mobil hang- vagy adatátvitel kiegészítő szolgáltatás lehet más cégeknek is, ami versenyelőnnyé válhat. Az MVNO-k által használt hálózatokat üzemeltető nagy mobilcégek pedig mostanra már egyértelműen úgy tekintenek az alternatív szolgáltatókra, mint stabil bevételforrásra eddig kihasználatlan piaci résekből, és legkevésbé sem, mint veszélyes konkurenciára.

Arra sincs egyértelmű szabály, hogy például a kiskereskedelmi láncok közül milyen profilúak élveznek előnyt. A lényeg, hogy ismert nevű legyen, és tömeges vásárlói bázissal rendelkezzen. Nem véletlen, hogy általában a legnagyobb nemzetközi szupermarketláncok vágnak bele a virtuális mobilszolgáltatásba, hazánkban például a Tesco és a Lidl.

A pénzügyi szolgáltatói előélettel rendelkező MVNO-k kapcsán ugyanakkor Magyarországon még nem világos, hogy például a nagy bankok milyen terveket szövögetnek e téren. Alternatív mobilszolgáltatóként való piacra lépésük több szempontból is hasznos lehetne. Új értéket teremtene a fogyasztók számára, és gazdagítaná pénzügyi, illetve a távközlési kultúrát. Arról nem is beszélve, hogy a csökkenő banki marzsokat elnézve a pénzintézetek számára is érdekes lehetőséget jelenthet egy ilyen bővítés.

Az új pénzügyi szolgáltatások, mint például a mobil fizetés, a mobil bankolás vagy a mobil kereskedelem esetében azonban a bérelt hálózaton kívül infrastrukturális feltételek is szükségesek. Magyarországon több követelménynek kell teljesülnie ahhoz, hogy ezeket a szolgáltatásokat sikeresen lehessen értékesíteni. Tömegesen el kell terjednie például az okostelefonoknak, illetve a mobilfizetés technikai hátterének is ki kell épülnie. E témakörre azonban egy önálló bejegyzésben majd visszatérünk.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr874743658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) NFC (1) nfc (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása