Se szeri, se száma a közösségi média egyre fontosabb szerepét bemutató cikkeknek, blogbejegyzéseknek. A Facebook, Twitter vagy más közösségi oldalak mutatói egyre látványosabb, esetenként pedig szinte már ijesztően látványos számokat produkáltak 2012-ben, és a trend várhatóan 2013-ban is folytatódik. Érdemes azonban fordítani egyet a kérdésen, és egy pillantást vetni arra is, hogy a cégek mennyire használják ki az ebben rejlő lehetőségeket. A jelek szerint egyelőre nem nagyon.
Természetesen van jónéhány olyan vállalat, amelyik felkészült már rá, hogy megszerezze a tudatos, jól tájékozott és ügyeit szinte kizárólag online intéző vásárlókat, és ennek érdekében pedig intenzíven használja a közösségi médiát is, mint egyre nélkülözhetetlenebb érintkezési csatornát. A többség azonban úgy tűnik, továbbra sem tulajdonít akkora jelentőséget az ilyen kommunikációs felületeknek, mint amekkorát sok szakember szerint kellene.
Egy nemrég az USA-ban publikált felmérés érdekes és némileg meglepő képet fest a közösségi média gazdasági felhasználásáról. Eszerint például a megkérdezettek 65 százaléka más feladatokkal is összevonja a céges közösségi média-profilok kezelését, és csupán 27 százalék hajlandó kifejezetten erre a feladatra külön munkaerőt alkalmazni. Ami azonban még elgondolkodtatóbb, az az, hogy a megkérdezett cégek többsége nem növelte a közösségi média használatára szánt költségvetését 2012-ben, és várhatóan 2013-ban is ugyanez lesz a helyzet.
Ezt a tartózkodást részben talán az magyarázza, hogy csupán a válaszadók 31 százaléka elégedett vagy nagyon elégedett a közösségi médiacsatornák használatának eredményével. A csavar a dologban persze az, hogy az eredményesség javításához nyilvánvalóan a nagyobb ráfordítás is elengedhetetlen lenne.
E passzivitás láttán persze egyes értékelések nem takarékoskodnak az erős jelzőkkel, és egyenesen a „sötét középkorban” veszteglő cégeket vizionálnak. Ez talán némileg túlzás, de azt valószínűleg nehéz lenne vitatni, hogy hosszú-, vagy akár már középtávon is komoly versenyhátrányt eredményezhet, ha valaki nem fordít kellő figyelmet a közösségi médián keresztül történő kommunikálás fejlesztésére.
Végül pedig azon is érdemes egy pillanatra elgondolkodni, hogy ha az USA-ban így viszonyulnak a cégek a közösségi média használatához, milyen eredményt szülne egy hasonló felmérés Magyarországon.