Túl drága készülékek, a világtól elzárt rendszer, rossz szolgáltatások, titkolódzás. Az Apple-lel szemben megfogalmazott ilyen és ehhez hasonló kritikák nem új keletűek, de mostanában egyre sűrűbben hallani őket. Mintha a kultikus márka egyre többet veszítene talán legfőbb erősségéből: egyre kevésbé „cool”.
Azért persze a temetésre még korai lenne készülni. Az Apple még minidig a világ második legértékesebb vállalata, és annyi okostelefont, tabletet és egyebet ad el, mint története során még soha sem. Ennek ellenére sem túl jók a kilátások. A részvény árfolyama folyamatosan csökken, és a nagy rivális, a Samsung egyre nyomasztóbb fölénybe kerül, legalábbis ami az eladási számokat illeti. A dél-koreai konszern idén 350 millió okostelefon eladását tervezi: ez több, mint ahány iPhone-t az Apple 2007 óta összesen (!) értékesített.
Az Apple hagyományosan megosztó brandnek számít, vagyis olyannak, ami iránt az átlagosnál többen viseltetnek erősen pozitív, illetve erősen negatív érzelmekkel. Ez önmagában még nem lenne baj, de az utóbbi időben az a trend látszik kirajzolódni, hogy az Apple iránt korábban pozitívan viszonyulók száma egyre jobban csökken. A cég piaci helyzetének romlását mutatja a YouGov közvélemény-kutatóhoz tartozó, az egyes brandek kedveltségét mérő BrandIndex rangsora. Eszerint az Apple egy éven belül 20 imázspontot veszített, miközben a Samsung messze vezeti a szórakoztatóelektronikai cégek kedveltségi listáját.
A Samsung taktikája egyértelműen eltér az Apple-étől. Az amerikai kultuszmárkával szemben a koreaiak tudatosan sokféle termékkel, különböző képernyőméretekkel és operációs rendszerekkel szerepelnek a piacon, miközben az Apple-lel szemben megfogalmazott egyik leggyakoribb kifogás a kizárólagosságra törekvés, a kis termékpaletta, és az önmagukban teljesen zárt világot képviselő operációs rendszerek és hardver-eszközök által jelentett beszűkített világ.
Persze a kifogások listája ezzel még egyáltalán nem merül ki. Sokan tartják túlárazottnak az Apple készülékeit a konkurencia modelljeivel szemben, akárcsak a szolgáltatásokat is, amelyek igénybe vételére minden lehető módon megpróbálják rákényszeríteni az ügyfeleket, legyen szó alkalmazások letöltéséről vagy egy egyszerű akkucseréről.
Ami viszont talán a legsúlyosabb probléma, hogy Steve Jobs halála óta a cég éppen azt a titokzatos pluszt is kezdi teljesen elveszíteni, ami azelőtt sokakkal feledtetni tudta a magasabb árakat, vagy az esetleges technikai gyengéket. Bár egyelőre még úgy tűnik, hogy a cég olajozottan tud működni tovább Jobs halála után is, de ezt sokan annak tudják be, hogy a korábbi idők felhalmozott szellemi tőkéjét és imázsát élik fel csupán.