A jelek szerint Hollywoodot is egyre jobban izgatják a webkettes vállalati sikersztorik. Mármint filmtémaként, mielőtt még valaki arra gondolna, hogy a nagy filmvállalatok hirtelen profilváltásra készülnek, és minden pénzüket feltörekvő IT-cégekbe öntik. Ennyire azért még nem digitalizálódik a filmgyártás. Nem, csupán remek témaanyagot találnak a Facebook, a Google vagy az Apple fejlődésének történetében.
Az utóbbi időben szinte egymást érik a szilícium-völgyi sikertörténeteket feldolgozó filmek, bár igaz, különböző megközelítéssel. A téma több szempontból is izgalmas lehet. A jófejű, kreatív és nagyon elhivatott egyetemisták szüleik garázsában megkezdett „barkácsolásából” kinövő milliárd dolláros IT-üzletek az amerikai álom eszméjének életben tartói egy olyan korban, amikor már az Újvilágban is ritkaságszámba mennek a villámgyors felívelést és meggazdagodást hozó üzleti sikerek.
Az Google-höz, az Apple-höz vagy a Facebookhoz hasonló történetek azonban nemcsak Amerikában érdekesek, hanem a világon szinte bárhol. Egyfelől, mert az ilyen cégek termékei globálisan elterjedtek, mára teljesen az életünk részét képezik. Másrészt pedig azért, mert a legtöbb embert lenyűgözik az ilyen történetek, hiszen a nagy siker, a gyors felemelkedés mögött meghúzódó titok mindig izgalmas téma. Ez jelen esetben a vállalatépítési siker mögötti varázslatot jelenti, amelyet teljesen hétköznapinak tűnő, szinte a semmiből építkező egyetemistaként kezdő emberek őriznek.
Mindezek ellenére sokakat meglepett a Facebook sztoriját feldolgozó 2010-es A közösségi háló óriási sikere. A pozitív fogadtatás ugyanakkor a cég részéről elmaradt, sőt, a Facebook hivatalosan elhatárolódott az alapító Mark Zuckerberget meglehetősen kritikus módon feltüntető alkotástól.
A Google a Facebooktól eltérően örömmel fogadta a cégről készült vígjátékot, amelyre az internetes óriásnál kifejezetten népszerűsítő kampányeszközként tekintenek. Olyannyira, hogy számos valódi Google-alkalmazott szerepel benne statisztaként, a cég társalapítója, Sergey Brin pedig az egész stábot vendégségbe hívta a saját házába. Az angolul The Internship címet viselő film egyébként a Google-nél dolgozó gyakornokok legendásan jó munkakörülményeit mutatja be, de azt is, hogy milyen magas követelményekkel kell szembenézniük az ide pályázóknak.
Az Apple-t alapító Steve Jobs életéből egyszerre két produkció is igyekszik témát meríteni. A 2011-ben elhunyt gurut Ashton Kutcher alakítja a Jobs című filmben, amelynek az eredeti ütemterv szerint a napokban kellett volna a mozikba kerülnie, de elhalasztották a bemutatót, hogy meghosszabbítsák a filmet népszerűsítő kampányt. Mindenesetre ez nem tűnik túl biztató startnak. A másik verzió még kezdeti állapotban van, a forgatókönyvét viszont az az Aaron Sorkin jegyzi, aki a Becsületbeli ügy, az Elnök emberei és más kasszasikerek mellet Facebook sztorit, A közösségi hálót is rendezte. Annak érdekében, hogy a várakozási időt valamivel áthidalja, a Funny or Die internetes humoroldal közzétett egy egyórás Jobs-filmet, amely vicces de mégis kritikus módon próbálja feldolgozni az Apple alapítójának ellentmondásos személyiségét.
Persze a filmek különböző, kritikus vagy kevésbé kritikus megközelítési módján el lehet vitatkozni. Vállalatvezetői szempontból viszont talán az a legérdekesebb, hogy a feldolgozások mennyire képesek megragadni és ábrázolni a cégépítést, mint e történetek nagyon fontos tényezőjét.