Felpörög a mobilfizetés Kelet-Közép-Európában

mobilfizetes-1.jpgÚgy tűnik, a különböző technikai és üzleti akadályok ellenére sem lehet megállítani a mobil pénztárca terjedését. Ráadásul az utóbbi hónapok eseményei azt mutatják, hogy a kelet-közép-európai térség is kezd magára találni, a technológiát biztosító távközlési szolgáltatók és a fizetési hátteret nyújtó bankok egye szélesebb körű összefogásával. A mobil tárcával együtt járó biztonsági kockázatok kezelése pedig már előkelő helyen szerepel az uniós szabályozási programban.

Szinte napra egyszerre jelentek meg a mobil pénztárcás fizetés terjesztésével kapcsolatos újabb híradások hazánkban és Lengyelországban. A július első hetében bejelentett magyar MobilTárca projekt keretében a három nagy mobilszolgáltató, az OTP bank, a Mastercard és SuperShop kétezer fős, hat hónapon át tartó tesztet indított annak kipróbálására, hogy hogyan működik a gyakorlatban az új rendszer.

A magyar bejelentéssel szinte egyszerre közölte a lengyel piac hat meghatározó bankja, hogy közös, mobiltelefonokkal működő fizetési rendszert hoznak létre. A PKO, az Alior Bank, a Zachodni WBK, a BRE, a Bank Millenium és az ING Bank Slaski összefogását pilot-projektnek szánják, amely modellként szolgálhat más európai országok számára is.

A lengyel és magyar kezdeményezések azonban nem állnak egyedül a térségben. Csehországban már tavaly augusztusban beindította a Telefonica O2 és a Societe Generale helyi leánybankja az érintés nélküli (NFC) technológián alapuló fizetési rendszert, és hasonló együttműködés indult el idén év elején Szlovákiában is. Az azóta eltelt időben azonban nem terjedt el széles körben a mobil pénztárcás fizetés sem Csehországban, sem Szlovákiában.

Azonban a rendszer elterjedését hátráltató buktatók ellenére is robbanásszerű növekedésre számítanak  a mobil fizetés terén Európában az elkövetkező két évben. Erre tekintettel az Európai Bizottság még júliusban publikálni tervezi a 2007-ben elfogadott pénzforgalmi irányelv (PSD) frissített verzióját, hogy kezelhetővé váljanak az új fizetési módból eredő kockázatok. Ha más előny nem is származna a mobil pénztárcák terjedéséből, legalább Brüsszelben mindenképpen elég lesz a konjunktúrához.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr555409561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Na, ha valami igazán PARA, akkor ez az.
Nagyon bizalmatlan vagyok. Az egy dolog, hogy ellopják a mobilom, akkor mi lesz. Bár ez az esetemben nem valós veszély, mert nem használok évek óta mobilt. A nagyobb aggodalom, hogy akkor innen kezdve a mobilcég lehallgatószobájában ülő tejfeles szájú buzgómócsing látná a bevásárlólistám, azt is, hogy az ország melyik részén fizetek. Valahogy nem értem, hogy ebben mi is a jó, a kényelmen túl.
"Az azóta eltelt időben azonban nem terjedt el széles körben a mobil pénztárcás fizetés sem Csehországban, sem Szlovákiában."

Nahát, vajon miért??
A jelenleg piacon levő mobilkészülékek durván 10%-a NFC képes, mégpedig nem meglepő módon inkább a drágább készülékek.
Csehország illetve Szlovákia készülékparkját a miénkhez hasonlóan az alsó-közép kategóriás telefonok uralják. De még a funkciót ellátni képes telefonok tulajdonosának jó része sem használja: nem akarja, tart a biztonságtól vagy egyszerűen nincs is tudatában készüléke képességének.
Mellesleg 2015-re várják csak, hogy az akkor kapható mobilok 50%-ában lesz NFC. Amíg nem terjed el a mindenki számára elérhető készülékekben, addig fölösleges csodát várni. Csak szólok.
@kócsag: A mobilfizetésnek semmi köze a mobilszolgáltatáshoz és a szolgáltatóhoz azon kívül, hogy a telefonba/SIM kártyába van beépítve, ez ugyanis egy külön rendszer. Akkor is működik, ha a telefon ki van kapcsolva ill. nincsen benne hagyományos SIM kártya. Így sem a szolgáltató sem a "mobilcég lehallgatószobájában ülő tejfeles szájú buzgómócsing" nem látja a fizetést.
Mint a bankkártya, úgy a mobilfizetés esetén is csak a végösszeget küldi el a terminál a központnak, azaz nincs "bevásárlólista". Van Viszont az összes pontgyűjtős kártyánál (SuperShop, Clubcard, Smart stb stb) amit az emberek többsége már reflexből használ. Na ők tényleg összeszedik, ki, hol, mikor, mit, mennyiért vásárolt.
A mobilfizetés problémái nem ezek, hanem pl az (opciós) PIN nélküli fizetés, a lehallgathatóság vagy a tranzakció megzavarhatósága.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) nfc (1) NFC (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása