Izgalmas, de nehéz ügy a mobil pénztárca

mobile-wallet.jpgA mobil pénztárcáról szóló lelkes híradások néha úgy hangzanak, mintha egy újabb aranyláz lenne kialakulóban. A VISA és a Vodafone például a héten mutatta be Ausztráliában új, érintés nélküli mobilfizetési megoldását.  Az új fizetési módszerben rejlő növekedési lehetőségekről e blog hasábjain én is írtam korábban. A rendszer elterjedését azonban továbbra is számos buktató nehezíti, és korántsem csak az olyan kis piacokon, mint a magyar, hanem Európában és Amerikában is.

A mobil fizetés olyan metszésponton áll a különböző szolgáltatói üzletágak között, ami egyszerre teszi izgalmassá az elektronikus fizetéssel, a kiskereskedelemmel vagy a hirdetésekkel foglalkozó cégek szemében. A tranzakciók például rendkívül gazdag forrásai lehetnek a fogyasztói viselkedésről árulkodó adatoknak, amelyeket jól lehet hasznosítani hirdetési szempontból.

Persze az ezzel foglalkozó cégeknek rendkívül óvatosan kell eljárniuk, egyrészt hogy ne veszítsék el az ügyfelek bizalmát, másrészt pedig hogy ne sértsék meg a személyes adatok védelmére vonatkozó szabályokat. Ráadásul az is vitára adhat okot, hogy ki hasznosíthatja a különböző forrásokból származó adatokat. Ott vannak egyrészt a tranzakcióban résztvevő pénzügyi szolgáltatók, akik hagyományosan féltékenyen őrzik ügyfeleik adatait. Aztán az elektronikus fizetési rendszert üzemeltető szolgáltatók, akik az ügyfelek mobiltelefon-használatával kapcsolatban birtokolnak értékes demográfiai és viselkedési ismereteket. Végül pedig a fizetési helyül szolgáló boltok, kiskereskedelmi láncok, amelyek az ügyfelek vásárlási szokásaira látnak rá az elektronikus fizetési adatok birtokában. Ideális esetben ezeket összesítve lehetne a leghatékonyabban felhasználni, de értelemszerűen egyik résztvevő sem kíván lemondani az általa birtokolt információkról.

Ami a harmadik résztvevői csoportot, a kiskereskedőket illeti, ugyan tisztában vannak a mobil fizetésben rejlő előnyökkel, ennek ellenére rendkívül óvatosak. Még mindig sokan kételkednek a rendszer biztonságosságában, illetve félnek a bevezetéssel járó extra beruházási igényektől. Különös tekintettel arra, hogy az eddig telepített, mobil fizetésre alkalmas terminálok kihasználtsága továbbra is viszonylag alacsony.

A mobil hirdetések rendszerének működése ráadásul a terminálok telepítésén túl még egyéb extra beruházásokat is megkövetelhet. Például ahhoz, hogy a POS-terminálok képesek legyenek kezelni az egyre népszerűbb kupon-rendszerű kedvezményeket. Ez különösen érdekes kérdés annak fényében, hogy Magyarországon sokan a kuponos vásárlások felpörgetését várják a mobil pénztárca terjedésétől.

A mobil pénztárca számos kecsegtető lehetőséget kínál, de a lelkesedés sokszor elhomályosítja azokat a problémákat, amelyeket meg kell oldani ahhoz, hogy ez a fizetési módszer tömegesen elterjedjen. E nélkül viszont kicsi a valószínűsége, hogy tényleg sokan mobilra váltják hagyományos pénztárcáikat.  


A képre kattintva megtekintheti a VISA mobil fizetési promóciós videóját:


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr294927852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én attól félek, hogy a rendszer terjedésének az okostelefonok megbízhatósága szab határt. MIndannyian tapasztaljuk, hogy a telefonszámok, a jegyzetek, az emilek meg egyebek viszonylag rendszeresen keverednek és sérülnek egy-egy telefoncsere, telefonlopás, vagy sima szoftver-upgrade során, az is elég, ha évente csak egyszer. Amint ez mondjuk a bankszámlámat is érintené, eléggé ideges lennék. Nem tudok felidézni olyan szituációt az elmúlt évekből, amikor csak az szabott határt a vásárlásomnak, hogy nem állt hozzá rendelkezésemre egy megfelelő eszköz, akár kápé, akár kártya, akár PC vagy mobil, ahova bepötyögtem a számokat, amiket kellett. Ellenben elég sűrűek az olyan emlékeim, hogy valami nem volt rendben a telefonommal. Erre a rendszerre akarjuk ráereszteni az emberek pénzét, még ha akár micropayment jelleggel is? Lukas zsebbe sem rak az ember pénzt, apró érmét meg pláne nem.
Még egy dolog: sokszor hívják mobilfizetési eszköznek azt, mikor egy chipes matricát ragaszt az ember a telefonjára. Ezzel az erővel lehetne kapcsosfüzet-fizetési rendszer is, hiszen arra pont ugyanúgy ragad a matricás chip. Ez nem mobilfizetés, legfeljebb érintésnélküli. Értelme semmi, de legalább ötször kockázatosabb mint benyomni 4 számot.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) NFC (1) nfc (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása