A mobil pénztárcáról szóló lelkes híradások néha úgy hangzanak, mintha egy újabb aranyláz lenne kialakulóban. A VISA és a Vodafone például a héten mutatta be Ausztráliában új, érintés nélküli mobilfizetési megoldását. Az új fizetési módszerben rejlő növekedési lehetőségekről e blog hasábjain én is írtam korábban. A rendszer elterjedését azonban továbbra is számos buktató nehezíti, és korántsem csak az olyan kis piacokon, mint a magyar, hanem Európában és Amerikában is.
A mobil fizetés olyan metszésponton áll a különböző szolgáltatói üzletágak között, ami egyszerre teszi izgalmassá az elektronikus fizetéssel, a kiskereskedelemmel vagy a hirdetésekkel foglalkozó cégek szemében. A tranzakciók például rendkívül gazdag forrásai lehetnek a fogyasztói viselkedésről árulkodó adatoknak, amelyeket jól lehet hasznosítani hirdetési szempontból.
Persze az ezzel foglalkozó cégeknek rendkívül óvatosan kell eljárniuk, egyrészt hogy ne veszítsék el az ügyfelek bizalmát, másrészt pedig hogy ne sértsék meg a személyes adatok védelmére vonatkozó szabályokat. Ráadásul az is vitára adhat okot, hogy ki hasznosíthatja a különböző forrásokból származó adatokat. Ott vannak egyrészt a tranzakcióban résztvevő pénzügyi szolgáltatók, akik hagyományosan féltékenyen őrzik ügyfeleik adatait. Aztán az elektronikus fizetési rendszert üzemeltető szolgáltatók, akik az ügyfelek mobiltelefon-használatával kapcsolatban birtokolnak értékes demográfiai és viselkedési ismereteket. Végül pedig a fizetési helyül szolgáló boltok, kiskereskedelmi láncok, amelyek az ügyfelek vásárlási szokásaira látnak rá az elektronikus fizetési adatok birtokában. Ideális esetben ezeket összesítve lehetne a leghatékonyabban felhasználni, de értelemszerűen egyik résztvevő sem kíván lemondani az általa birtokolt információkról.
Ami a harmadik résztvevői csoportot, a kiskereskedőket illeti, ugyan tisztában vannak a mobil fizetésben rejlő előnyökkel, ennek ellenére rendkívül óvatosak. Még mindig sokan kételkednek a rendszer biztonságosságában, illetve félnek a bevezetéssel járó extra beruházási igényektől. Különös tekintettel arra, hogy az eddig telepített, mobil fizetésre alkalmas terminálok kihasználtsága továbbra is viszonylag alacsony.
A mobil hirdetések rendszerének működése ráadásul a terminálok telepítésén túl még egyéb extra beruházásokat is megkövetelhet. Például ahhoz, hogy a POS-terminálok képesek legyenek kezelni az egyre népszerűbb kupon-rendszerű kedvezményeket. Ez különösen érdekes kérdés annak fényében, hogy Magyarországon sokan a kuponos vásárlások felpörgetését várják a mobil pénztárca terjedésétől.
A mobil pénztárca számos kecsegtető lehetőséget kínál, de a lelkesedés sokszor elhomályosítja azokat a problémákat, amelyeket meg kell oldani ahhoz, hogy ez a fizetési módszer tömegesen elterjedjen. E nélkül viszont kicsi a valószínűsége, hogy tényleg sokan mobilra váltják hagyományos pénztárcáikat.
A képre kattintva megtekintheti a VISA mobil fizetési promóciós videóját: