Kinek éri meg a mobil pénztárca?

mobil_penztarca.jpgÚjabb mobil-alkalmazás hódít. Óriási növekedési lehetőségek rejlenek a mobiltelefonnal történő fizetés piacában. Az ehhez szükséges NFC-technológiát egyes hírek szerint a napokban piacra kerülő iPhone 5-be is beépítik, a rivális Samsung Galaxy S3-ban pedig már megtalálható. Kérdés, hogy ez menyiben érinti Magyarországot. Nálunk csak akkor várható a mobil pénztárca gyorsabb elterjedése, ha a nagy telefonszolgáltatók, bankok az ügy mögé állnak. Az alternatív mobilcégek viszont legfeljebb csak követhetik a trendeket.

Iparági várakozások szerint mobillal történő fizetések volumene több mint 60 százalékot nő az idén 2011-hez képest, és egyes becslések szerint négy éven belül több mint 600 milliárd dollár lehet az ilyen tranzakciók értéke világszinten. Az üzlet legnagyobb része azonban a fejlődő országokra esik. Valószínű, hogy az egyéb fizetési rendszerek fejletlensége miatt tartják sokan kellően biztonságosnak a mobilos fizetést. Ez nem éppen előny a fejlett országokban, ahol több biztonságos, jól bejáratott rendszer is rendelkezésre áll, példának okáért a bankkártyás fizetés.

Bár többféle megoldás is létezik a mobilos fizetés lebonyolítására, a legkiforrottabbnak és legelterjedtebbnek az NFC-technológia számít. A név egy kis hatótávolságú jeladót takar. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az NFC-s eszközt elég néhány centire a leolvasó terminálhoz tartani, és már meg is történik a fizetés (nagyobb összegek esetében kér csak PIN-kódot a rendszer, amelyet eleve az elektronikus tranzakciók felgyorsítására és a kis összegű kifizetések lebonyolítására találtak ki a kártyatársaságok).

Van azonban egy kis bökkenő. A kiskereskedők egyelőre nem kapkodnak az NFC- leolvasókért, hiszen azok újabb költséget jelentenek a régebbi kártyaolvasók mellett. A mobiltelefonok gyártói viszont éppen arra hivatkozva halogatják a technológia beépítését készülékeikbe, hogy úgy sincs sok leolvasó, nem éri meg. Ráadásul eleve nagy a verseny az egyéb NFC-s eszközök között is: már a hazai piacon is több bank vezetett be NFC-chippel ellátott bankkártyát, karórát és matricát. Ez utóbbit ugyan már fel lehet ragasztani a mobilra, de azért ez még csak olyan, mint amikor a kisfúk Honda matricát ragasztanak a versenybiciklijükre – bár kétségtelen, hogy előkészíti a terepet (és a kisfúk esetében is ez történik) a későbbiekben az eggyel komolyabb eszköz használatára. Talán változást hozhat a helyzetbe, hogy a most várva várt iPhone 5 egyes feltételezések szerint kap ilyen funkciót, a nyáron bevezetett Samsung Galaxy S3-asba pedig már beépítették. Az összes mobil felszerelése NFC-technikával azonban még így is évekig eltarthat, hiszen nem csak a chip beépítése, hanem a kapcsolódó biztonsági applikációk (amelyekkel többet tud az NFC-s mobil, mint a telefonra ragasztott matrica) is pluszköltséget jelentenek a gyártók számára.

Magyarország kis piacnak számít az ilyen szolgáltatások szempontjából (is), úgyhogy legfeljebb csak közép-európai próbaterepként lehet érdekes. Persze a gyorsabb elterjedést segítheti, ha példának okáért nagy mobilszolgáltatók vagy bankok állnak a kezdeményezés mögé. A mobilos fizetés terjesztésére létrejött Magyar Mobiltárca Szövetség tagjai között mindkettő megtalálható, és már tervszámok is vannak: jövő nyárra legalább 20 ezer elfogadóhelyet szeretnének. A hazai alternatív szolgáltatók szempontjából azonban a kérdés kevésbé izgalmas, e téren passzív, piackövető magatartást tanúsítanak. Ez alapvetően nem az ő terepük, hiszen a mobillal történő fizetés minimális adatforgalmat jelent, miközben nagyon infrastruktúra-igényes.

Ami a lakosság nyitottságát illeti, jellemzően a fiatalabb, harminc alatti generáció érdeklődik legjobban a mobilos fizetés iránt. Az idősebbek esetében viszont már sokszor az egyéb, már bejáratott elektronikus fizetési módok is épp eléggé lekötik a figyelmet…


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr694759370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Magyar Mobiltárca Szövetséget tavaly júniusban alapította a három mobilszolgáltató a MasterCard és az OTP közreműködésével. Eddigi működésük kimeríti a gittegylet fogalmát.
A leolvasók sztem nem akkora probléma: paypassből elég sok van és ha jól látom az kompatibilis az NFC-vel.
A probléma ott van, hogy kellene a Google Wallethez hasonló banki alkalmazás ami kb klónozná a paypass-es kártyám vagy vmi hasonló.
Paypass-t már így is sokat használok, fasza lenne ha telefonnal lehetne csinálni, pl fesztiválozni nem kéne mást vinni csak telefont.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) NFC (1) nfc (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása