Meredeken felívelt a Facebook részvényeinek árfolyama a múlt szerdán közzétett negyedéves beszámoló óta. A papírok szinte rögtön 18 százalékos növekedéssel túllépték a 31 dolláros szintet, majd tegnap időlegesen meghaladták a 38 dolláros árat. A részvények egyébként január óta a 30 dolláros küszöböt sem voltak képesek átlépni. Úgy tűnik, a befektetők több olyan dolgot is látnak, ami alapján hajlandóak megváltoztatni eddig inkább negatív hozzáállásukat.
De mi lehet vajon a „mesés” fordulat oka? Önmagában az, hogy az 1,8 milliárd dolláros negyedéves árbevétel 200 millióval meghaladta a prognózisokat? Valószínűleg ennél azért többről van szó. A Facebook rossz emlékezetű tavaly májusi börzére menetele óta sok minden történt.
Először is töretlenül nőtt a felhasználók száma, ami mostanra elérte az 1,15 milliárd főt. Ez húsz százalékos növekedés egy év alatt. Nagyon szép eredmény, de kevéssé valószínű, hogy önmagában ennyire meghatotta volna a befektetőket. A felhasználók számából a piacot csak az érdekli, hogy ezt a Facebook miként képes bevételre lefordítani. Ezt a kérdést már sokszor és sokan megfogalmazták. A kézenfekvő válasz erre a reklámbevétel.
A tavalyi tőzsdére menetel után éppen azt kritizálták, hogy nem látszik, milyen stratégiával próbálja a cég biztosítani a helyét a mobil készülékeken futó reklámok növekvő piacán. Úgy tűnik, Mark Zuckerberg és a többiek komolyan vették az észrevételeket, és szemmel láthatóan nem eredménytelenül. Miközben 2012 utolsó negyedévében az okostelefonokon, tableteken futó hirdetések csak 14 százalékát tették ki a teljes reklámbevételnek, mostanra ez az arány 41 százalékra bővült. Ehhez persze nyilván nagy segítséget nyújtott az a körülmény, hogy immár 819 millióan használják mobil készülékről a Facebookot, ami a tavalyi szám közel másfélszerese.
Ha minden jól meg, és igaza lesz a Facebookkal kapcsolatban hirtelen optimistává vált elemzőknek, akkor a cég globális mobil reklámpiac 13 százalékát is megszerezheti. Persze ez még mindig eltörpül a Google 56 százalékos szelete mellett, de a tendenciát mindenképpen pozitívan értékelik a befektetők.