Amit korábban csak óvatosan mertek leírni, az egyre nyilvánvalóbb. Az adatforgalom hamarosan átveszi a vezető szerepet a hanghívásokkal szemben. Több iparági elemzés már 2017-re tekint a fordulat éveként. Ez, ahogy korábban már írtam róla, mindenképpen gyökeres változást jelent a szolgáltatók árazási, számlázási szemléletében. De valószínűleg ennél többről is szó van. A mobilszolgáltatóknak újra kell majd definiálniuk saját szerepüket is.
A mobilszolgáltatók globális érdekvédelmi szövetsége, a GSMA által készített felmérés szerint az adatalapú szolgáltatások aránya jelenleg a mobilcégek bevételének ötödét teszik ki átlagosan. Ez az arány 2016-ra várhatóan 44, 2020-ra pedig 53 százalékra nő, ami közel 650 milliárd dolláros összbevételnek felel meg a mostani növekedési előrejelzések alapján.
Az már most jól látszik, hogy egyre több olyan használati tárgy (háztartási gép, diagnosztikai műszer stb.) is igényt tart internetkapcsolatra, amelyre korábban ez egyáltalán nem volt jellemző. Ezen felül a másik, már sokszor említett terület az okostelefonok, tabletek online applikációi által gerjesztett egyre nagyobb adatforgalom.
Természetesen a mobilcégek mindent elkövetnek, hogy továbbra is megőrizzék központi szerepüket ezen a szép növekedési kilátásokkal rendelkező területen. Mégis úgy látszik, hogy a távközlési vállalatok alaposan lemaradtak a tőzsdei növekedés tekintetében az új technológiákat kínáló, okostelefonokat, tableteket és applikációkat kínáló óriásoktól. A mobilcégek helyzete egyfelől igen kedvezőnek tekinthető, hiszen megkerülhetetlen a szerepük az egyre növekvő adatforgalmi igény kielégítésében.
A tét egy 800 milliárd dollárosra becsült jövőbeni piac. De ahhoz, hogy központi szerepüket továbbra is megtartsák, a mobilcégeknek hosszabb távon el kell kerülniük, hogy pusztán csak az adatforgalom lebonyolítói maradjanak. Idővel nyitniuk kell majd a nagyobb profitrátát biztosító digitális szolgáltatások, alkalmazások felé is. Iparági előrejelzések szerint abban az esetben, ha mobilszolgáltatók képesek lesznek tevékenységi kör ilyen jellegű bővítésére az elkövetkező tíz évben, a jelenlegi ezermilliárd dolláros globális bevételük közel a duplájára nőhet tíz éven belül.
A lehetőségeknek csak a képzelet szab határt. A Siemens nemrég mutatta a kamerával és vizuális felismerő szoftverrel felszerelt hűtőszekrényét, amely képes bevásárlási utasításokat vagy akár recepteket küldeni a tulajdonos okostelefonjára. De ugyanígy az autók, riasztó- és fűtési rendszerek, vagy más berendezések esetében is egyre hétköznapibb, hogy online kommunikálnak. A mobilcégek számára pedig egy kínálkozó lehetőség, hogy ne csupán az adatforgalom lebonyolítóiként, hanem az összetettebb végfelhasználói megoldások szolgáltatóiként is fellépjenek.
Jóllehet az adatforgalom szerepe teljes nagyságát és részarányát tekintve is mindenképpen nőni fog, az árazás azonban ugyanolyan kompetitívvé válik majd egy idő után, mint ahogyan az a hanghívások esetében korábban már megtörtént. Hiszen az ügyfelek ugyanúgy elvárják majd, hogy az adatszolgáltatás ugyanúgy olcsóbbá váljon idővel, mint a hanghívás. Emiatt pedig érdemes lehet a szolgáltatóknak a puszta adatközvetítés mellett a piaci értéklánc más részein is megvetni a lábukat.