A tavalyi év egyik legnagyobb technológiai kudarcaként tartották számon, hogy a Blackberry 10 piacra dobása folyamatos csúszás után végül 2013-ra tolódott. A kanadai gyártó, a Research In Motion (RIM) végül január 30-át jelölte meg az indítás időpontjaként, vagyis most szerdát. Ez a piaci indulás azonban nem egy lesz a sok közül, hanem döntő lehet a RIM túlélése szempontjából. Az első igazi okostelefont megalkotó, szinte ikonikus cég lecsúszása is jól mutatja, milyen váratlanul nagy sebességgel követik egymást az események a mobil kommunikációban. De személyes nézőpontom szerint további tanulságokat is rejt ez a történet vállalatépítési szempontból.
Néhány éve a Blackberry még igazi státusszimbólumnak számított: egy ilyen készülék birtokosa az üzleti elit részének érezhette magát. A RIM még 2010-ben is 20 százalékot birtokolt az okostelefonok globális piacából, mára ez a részesedés 4 százalékra csökkent. Most olyanok csatáznak a vezető helyért, akiknek hat évvel ezelőtt még egyetlen okostelefonuk sem volt a piacon: az Apple és a Samsung.
A Blackberry gyártója két fontos ponton követett el hibát. Egyrészt az operációs rendszer fejlesztése a korábbi megfontolt ütemben haladt továbbra is, miközben a többi versenytárs radikálisan felgyorsította a tempót. Másfelől pedig a RIM túl sokáig kitartott elitista szemlélete mellett, arra koncentrált, hogy a meglévő professzionális vevőkörnek minél jobb minőséget és kiérleltebb, funkcionálisabb termékeket kínáljon. Ehhez képest az okostelefon-használók köre óriásit bővült, és e széles rétegek esetében már nem csak a professzionalitás, hanem a szórakozás igénye is komoly szerepet játszott a készülékválasztásban.
Immár nem feltétlenül a tökéletesen funkcionális billentyűzet vagy az akkumulátor hosszú élettartama volt a legfontosabb, ami amúgy egy üzletember esetében nyilván kiemelt szempont. A „hétköznapi” felhasználó viszont lehet, hogy inkább hajlandó lemondani a legendás Blackberry-billentyűzetről is, ha ez az ára, hogy nagyobb legyen a telefon képernyője.
Ennek megfelelően a Blackberry 10 sem mondhatott le a nagy felbontású érintőképernyőről, ami versenybe szállhat a iPhone-okkal is. A sajátos Blackberry-íz megőrzése érdekében viszont igyekeztek egy olyan touchscreen-billentyűzetet kifejleszteni, ami jobban használható hosszabb szövegek gépelésére, mint az Apple vagy a Samsung e téren kevésbé jól sikerült modelljei.
Ami azonban talán a legfontosabb újítás, az a magán- és a munkaügyek biztonságos elválasztása a készüléken. Elég egyetlen mozdulat az értintőképernyőn, és egyikből a másikba lehet váltani. Ez azon a felismerésen alapszik, hogy nagyon sokan egyszerre két okostelefonnal járnak, éppen e két terület különválasztása érdekében.
Mindezen újítások ellenére kérdéses azonban, hogy sikerül-e a RIM-nek a nagy visszatérés. A versenytársak nagyon megerősödtek, és a jövőre nézve is nagy tervekkel bírnak, a fejlesztési ciklusok pedig szinte már követhetetlenül rövidek lettek. Mindenesetre a Blackberry esetleges kiszorulása a piacról nem az első alkalom lenne, hogy egy egykoron úttörő termékkel piacra lépő cég idővel nem tudja tartani a lépést a maga teremtette piac átalakulásának sebességével. Újabb gondolkodni valót adva ezzel a 21. század vállalkozóinak.