Egységes uniós távközlési piac: vágykép és valóság

onarckep.jpgAZ Európai Bizottság célkitűzése nagyon szépen hangzik: a határok nélküli, egységes európai távközlési piacon Portugáliától Észtországig ugyanolyan módon kezelnék előfizetőiket a szolgáltatók. Mindez a verseny erősödését, a tarifák csökkenését, idővel pedig a roaming-díjak teljes megszűnését hozhatná magával. Tekintettel azonban a távközlési piacon uralkodó valóságra és a szokásos nemzetállami ellenállásra a reformtörekvések végeredménye igencsak eltérő lehet a szokás szerint rózsás brüsszeli vágyképtől.

Ahogy arra már korábban utaltam, az Európai Bizottság perdöntő fontosságúnak tekinti az idei évet a távközlési piac átalakítása szempontjából. De mit is szeretne pontosan Brüsszel? A Bizottság alapvetően a nemzeti távközlési piacok létét tekinti a verseny legfőbb hátráltatójának, ezen felül pedig biztosítani kívánja a feltételeket ahhoz, hogy a szolgáltatók infrastrukturális fejlesztései lépést tudjanak tartani az egyre nagyobb adatforgalommal. E két szempont alapján a legmegfelelőbb megoldás a teljesen egységes uniós távközlési piac lenne. De sajnos számos negatív példát ismerünk azzal kapcsolatban, hogy a Bizottság esetenként utópisztikus célkitűzései hogy morzsolódnak szét a tagállami ellenállás miatt, hogy aztán csak egyre dagadó aktaként éljenek tovább.

Az előfizetők vágyai nyilván nagymértékben egybecsengenek a Bizottságéival: alacsonyabb tarifákat és a roaming-díjak megszüntetését szeretnék. Ezen felül sok esetben értetlenkedve látják, hogy ugyanazon anyacéghez tartozó szolgáltatók az egyik tagállamban magasabb díjat számolnak fel ugyanazon termékért, mint egy másikban.

Ami a nagy, több tagállamban is aktív szolgáltatókat illeti, a piaci harmonizáció sok szempontból az ő érdekeiket is szolgálná. Például nem 27 fajta tagállami szabályozással kellene szembenézniük, illetve könnyebb lehetne az infrastruktúra használatának megosztása is több cég között, ami nem éppen elhanyagolható költségszempont. Ezen felül pedig az egységes piacon a határon átnyúló felvásárlások és fúziók is egyszerűbbek lennének.

A hálózatmegosztás könnyebbé tételében a Bizottság is érdekelt, és ennek érdekében tavaly már fel is szólította a nemzeti szabályozó hatóságokat, hogy tegyék egyszerűbbé a frekvenciasávok és a hálózati infrastruktúra megosztott használatának szabályozási feltételeit. Az persze már más kérdés, hogy a nemzeti hatóságok erre mennyire lesznek hajlandóak. Brüsszel igazából csak akkor tudna erős nyomást gyakorolni a tagállamokra, ha egy új központi uniós szabályozó testület meg tudna erősödni a nemzeti hatóságokkal szemben. Erre azonban egyelőre nagyon kicsi az esély.

A hálózatmegosztások volumenének növelése így realisztikusabb célkitűzésnek tűnik, mint az uniós piac teljes integrálása. Viszont az is elképzelhető, hogy ennek kiharcolásáért cserébe a Bizottság elvárja majd a nagy szolgáltatóktól, hogy teljesíthető feltételek mellett tegyék lehetővé infrastruktúrájuk használatát a kisebb cégek számára. Az idei évre várható tárgyalások eredménye nagyobb valószínűséggel lesz egy ilyen jellegű kompromisszum, mint a határok nélküli piac vágyképének megvalósulása.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr135095839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) NFC (1) nfc (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása