Mit hoz az olcsó okostelefon?

olcsotelefon.jpgA különböző iparági előrejelzések már sok minden „évének” kikiáltották 2013-at, de az is egyre valószínűbbnek tűnik, hogy az idei a kifizethető okostelefonok esztendeje lesz. Legalábbis ez a kép rajzolódott ki a múlt héten tartott barcelonai Mobile World Congressen, amelyet a világ legnagyobb mobiltelefon-vásáraként tartanak számon. Ez egyfelől nyilvánvalóan jó hír a vásárlóknak, másrészt a trendnek olyan következményei is vannak, amelyek a mobilszolgáltatók szempontjából is „húsba vágók”.

Ahogy arról már korábban is szó volt, az adatforgalom látványos növekedése egyszerre veszély és lehetőség. Az okostelefonok elterjedtsége még jelenleg is viszonylag alacsonynak mondható. Iparági statisztikák szerint globális szinten a mobil-használók 17 százaléka birtokol okostelefont, ám ez regionálisan igen egyenlőtlenül oszlik meg. Míg Nyugat-Európában közel minden harmadik előfizető okostelefont használ, a feltörekvő gazdaságokban mindössze hat százalék az arányuk. Magyarországon körülbelül húsz százalék az okostelefon-előfizetők aránya a mobilhasználók körében, amivel inkább a fejlett országokhoz állunk közel. Az elterjedtség alacsony globális szintje mindenesetre jól érzékelteti az óriási növekedési potenciált.

Az adatforgalom növekedése miatt feszítő kényszerré vált hálózatfejlesztés kérdése kapcsán természetesen Barcelonában is előjöttek a szokásos panaszok. A Deutsche Telekom leköszönő vezetője, René Obermann például azt nehezményezte, hogy a hálózathasználatért elkérhető díj hatósági szabályozása szinte „gúzsba köti” a fejleszteni kívánó szolgáltatókat. Obermann helyett egyébként bármelyik nagy mobilcég vezetője szólalt volna meg, valószínűleg ugyanezt mondja. Obermann szerint az árverseny már most is nagyon erős, így extra hatósági beavatkozásra nincs is semmi szükség.

 A másik, Barcelonában szintén szóba került konfliktus ugyanakkor a piaci szereplők, nevezetesen a távközlési szolgáltatók, és a nagy internetes cégek között áll fenn. A mobilcégek potyautas mentalitással vádolják a Google-t, a Facebookot vagy a Youtube-ot. Érvelésük szerint a keresőprogramoknak, közösségi portáloknak és videomegosztó oldalaknak oroszlánrészük van az adatforgalom gyors növekedésében, miközben az ezt lehetővé tevő infrastrukturális fejlesztések költségeiből nem veszik ki a részüket.

Hiába hajtja azonban az okostelefonok terjedése a hálózatfejlesztést, a szélessávú adatforgalom a világ sok pontján még nem elérhető. A legújabb, 4G-s hálózatokon keresztül például jelenleg csak a globális adatforgalom nagyjából egy százaléka bonyolódik. Ez persze nagyon gyorsan megváltozhat: iparági előrejelzések szerint 2017-ig a jelenlegi 11-szeresére (!) nő a mobil eszközök által generált adatforgalom. És ez nem csupán egy olyan jól hangzó, de kevéssé valószerű célkitűzés, mint amilyenek az Európai Bizottság jövőképeiben szerepelnek.

Az már persze más kérdés, hogy a hálózatok kiépítésének finanszírozását hogyan oldják majd meg. A szolgáltatók saját erőből, hálózatmegosztással, vagy esetleg sikerül valamilyen furfangos módon az internetes óriáscégeket is érdekeltté tenni abban, hogy átvegyék a terhek egy részét.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr265119473

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) nfc (1) NFC (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása