Újabb európai bástya veszhet el

SAP.jpgBármennyire is szeretné Brüsszel az ellenkezőjét, az európai infokommunikációs szektor sehogy sem akar lendületbe jönni. Nemrég több olyan cikk látott napvilágot, amely azt rebesgeti, hogy az uniós IT-cégek közül szinte már egyedüli igazi globális játékosnak számító SAP is megszűnik európainak lenni. És mindez még csak nem is egy tengeren túli rivális agresszív felvásárlási akciójának következménye lesz, ha bekövetkezik, hanem a német szoftveróriás saját vezetőinek a döntése. Az pedig megint másik kérdés, hogy milyen üzleti előnyöket tartogat, ha az SAP központját egy német kisvárosból áthelyezik a Szilícium-völgybe.

A PRISM-botrány és a Nokia-Siemens körüli események kapcsán már többször szó esett arról, hogy Európa egyre kiszolgáltatottabb az amerikai és az ázsiai óriáscégekkel szemben az infokommunikációs szektorban, legyen szó szolgáltatásokról, szoftverekről vagy elektronikai eszközökről. Az egyik kivétel e téren a wallddorfi székhelyű német SAP, amely 16,22 milliárd eurós bevételével a világ negyedik legnagyobb szoftvergyártója, a vállalatirányítási rendszerek terén pedig piacvezető. A cégben nagyjából 10 százalékos részt tulajdonló Hasso Plattner társalapító elképzeléseinek megfelelően azonban egyre kevésbé lehet németnek, ezen keresztül pedig európainak tekinteni.

A kulcspozíciók többségét amerikai, pontosabban szilícium-völgyi illetőségű vezetők vették/veszik át. Az igazgatótanács korábbi elnök-párosából jövő májusban távozik az európai fél, Jim Hagermann Snabe, így az irányítás immár teljesen az amerikai elnök, Bill McDermott kezében összpontosul. A konszern kommunikációs vezetője a Bush-kabinet egyik korábbi szóvivője, Victoria Clarke lesz. A fejlesztés irányítását pedig a szintén kaliforniai illetőségű, amúgy indiai származású Vishal Sikka vette át. A kommunikáció mellett egyébként a marketing központját is Palo Altoba helyezték át.

Plattner, aki az év nagy részét szintén Kaliforniában tölti, mozgalmasabbnak, inspirálóbbnak tartja az amerikai környezetet, és ezzel magyarázza a súlypont áttolódását. Ezen felül az sem egy lebecsülendő szempont, hogy innen származik a teljes árbevétel több mint harmada.

Mindenesetre a még egyelőre Németországban található székhelyen nem nézik jó szemmel a felügyelőbizottságot vezető Plattner erőltetett menetét. Az alapító fő érve, hogy az európai és amerikai vállalati kultúra együtt egy sikeresebb közös üzleti identitást tud létrehozni. Ez nagyon jól hangzik, de vannak példák arra, hogy egy ilyen felállás hosszabb távon óhatatlanul feszültséghez, és az egyik fél teljes elhatalmasodáshoz vezet. Ilyen volt a Daimler-Benz és a Chrysler 1998-as „mennyei” fúziója, amelynek során kiderült, hogy a két vállalati kultúra nem fér meg egymással, és a kísérlet végül teljes kudarccal végződött.

Persze az SAP-nél hivatalosan tagadják még, hogy a székhely elmozdítása lenne a cél. Az azonban elég árulkodó jel lehet, hogy a német részvénytársasági formából a cég európai részvénytársasággá (SE) alakul, ami jogi szempontból jelentősen megkönnyíti a székhely áttelepítését.


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr555449647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

És az amerikai cégek is elkezdtek csomagolni.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) NFC (1) nfc (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása