Dell: menekülés a fekete dobozba

dell.jpgA nyilvánosság kizárásával próbálja meg szanálni a súlyos nehézségekkel küzdő cégét a nemrég még világelső PC-gyártónak számító Dell alapítója. Michael Dell e cél érdekében fel kívánja vásárolni a vállalat részvényeit, hogy a tőzsdéről visszavonva, a „színfalak mögött”, külső korlátozás nélkül hajthassa végre szanálási tervét. Ezzel pedig épp ellentétes irányba mozog, mint például a Google egykori vezetője, Eric Schmidt, aki nemrég jelentette be, hogy pénzzé teszi részvényei 42 százalékát.

A mobil eszközök immár vitathatatlanul nyerésre állnak a személyi számítógépek terén is. Iparági előrejelzések szerint 2013 lesz az első olyan év, amikor az okostelefonok és tabletek száma meghaladja majd a PC-két. E folyamat legnagyobb veszteseinek névsorában viszont számos, a PC-korszakban korábban meghatározó szerepet játszott cég szerepel, így például a Dell is. Az egykor piacvezető PC-gyártó már 2007-ben át kellett adja első helyét a Hewlett-Packardnek, majd a kínai Lenovo is maga mögé utasította. A 2012-es év utolsó negyedévében a 12,2-ről 10,2 százalékra zsugorodott a Dell globális piaci részesedése a PC-k szegmenségben.

A Samsung és az Apple által gyártott mobil számítástechnikai eszközök diadalmenete miatt a PC-k, laptopok vonzereje megállíthatatlanul csökken. Miután erről a trendről szinte teljesen lemaradt, a Dell már régebb óta próbálkozik az újrakezdéssel. A leginkább valószínű kiútnak az IBM megoldása tűnik: a másik amerikai óriás teljesen kiszállt a PC-k gyártásából, és ehelyett nagy számítógépek építésére és informatikai szolgáltatások nyújtására koncentrál – eddig sikerrel.

Az új utat már régebb óta fontolgatja a Dell egykori alapítója is. Michael Dell már 2010-ben említette, hogy mérlegeli a cég tőzsdéről való kivonását, mivel az átalakulás még „nem teljes”. Lehet, hogy a mostani tőzsdei kivonás az utolsó esély a Dell megmentésére, bár az ügylet egyelőre még erős ellenállásba ütközött a többi tulajdonos részéről, akik keveslik a felkínált vételi árat. Michael Dell összesen 24,4 milliárd dollárt ajánl a kivásárlásért, amelyet részben a Silver Lake pénzügyi befektető által biztosított forrás, illetve a Microsofttól kapott kétmilliárdos hitel fedez.

Kérdés, hogy a cég alapítójának sikerül-e Steve Jobs-hoz hasonlóan fordítani a lejtmeneten azzal, hogy reménybeli megmentőként 2007-ben visszatért a korábban általa alapított cég élére…


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr585078253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Őszintén szólva nem hullatnék könnyeket értük, mert ritka undorító egy társulat - bár lehet, hogy ez a vélemény csak azért alakult ki bennem, mert életemben először a dell kapcsán merült fel, hogy szükségem lett volna (a nem létező) supportra.
E téren elképzelhető, hogy más cégekkel is hasonlóan negatív tapasztalataim lennének, ezt nem tudhatom.

Viszont egy dolog piszkálja a fantáziámat, de nagyon(valamelyik blogon már említettem, válasz nem jött): rengeteg dell gépet adtak és adnak el 3-4-talán 5 éves garanciával is.
Mi lesz, ha mondjuk két évvel a garancia lejárta előtt eltűnik a dell? A vásárlók bukták a garanciát?
(esetemben az volt az elsődleges szempont a gép kiválasztásakor, hogy minél hosszabb garanciája legyen, így került képbe a dell)
Valamit kegyetlenül el kellett szúrniuk, mert elsőként vetették magukat az Androidos tablet és telefontémára, még is pofára estek. Miért?

@fidesz = népirtó csőcselék: Ilyesmi kicsiben sokszor megesett már, itthon sok bolt és nagyker tűnt el nyomtalanul, ilyenkor vagy sikerül gyártóval lerendezni vagy nem a dolgot.
Gyártó megszűnésekor elkülönítenek általában pénzt és olyan 2 évig valahol még szervizelik a termékeket.
@komplikato: talán azért, mert túl korán ugrottak rá a témára és mire befutott volna, addigra a szakembereik úgy gondolták, hogy rossz ötlet volt és hanyagolták a területet?
Vagy csak egyszerűen túlnőtték magukat (lufi effekt :D)
Mellesleg meg embertelenül drágák ahhoz képest, hogy milyen minőséget adnak sok pénzért... :-(
@fidesz = népirtó csőcselék: a garancia nem így működik. Amikor egy forgalmazó behoz az országba egy árut, akkor egy összegben, előrefizetve leszerződik egy karbantartó céggel a termék x éves garanciális javítására. Ez alól csak az egyértelműen gyártói hibák kivételek, azok terhét viseli a gyártó a garanciális szerviz felé. Persze, csak amíg létezik.
Nekem egyébként nemrég járt le a 3 éves garanciám, és az utolsó hónapban gyíkosodott meg a laptop kijelzője. Kicserélték szemrebbenés nélkül. A szerviz véleménye szerint a Dellt érdemes szervizelniük, ami azt jelenti, hogy nem volt túl sok gondjuk vele. A Toshibával már nem jártam ilyen jól, ahhoz nagyon drága lenne a kijelző, kb. a gép árának fele. Hát úgy is maradt, nem érdemes rá költeni.
Sajnos a világ igényei változnak, így a PC a magánfelhasználók piacáról egyre inkább kiszorul, tehát mindenképpen piacot vesztenek a gyártók, azért a munka frontján még sokáig megmarad a piaci részesedése ennek az üzletágnak. Lehet ugyan álmodozni, hogy majd mobiltelefont dugunk a dokkolóba, de ehhez azért még lesz egy két szava a céges informatikáknak, ahol azért mindig a kiforrottabb technikát alkalmazzák, nem a legmodernebbet.
@Mr. Waszabi: na igen, a legkiforrottabb... Jó hivatkozási alap, hogy ne kelljen LCD-re cserélni a CRT-ket... :DDD
(ezt konkrétan tapasztaltam... Jó 5-6 évet kellett várni az LCD-k piaci megjelenése után arra, hogy lecseréljék a szemet iszonyatosan rongáló CRT-ket valami ócska, de legalább vibrálástól mentes LCD-re... kivétel azok a helyek, ahol komoly ügyfélforgalom van és egyes vezetők :D)
@Mr. Waszabi: egyébként az a dell, meg a mostani... az enyémnél két szériával régebbi, üzleti célú (Latitude) laptopjaikat még nagyon dícsérték. Az enyémre már szervizestől is hallottam cifrákat. A mostaniakról csak annyi infóm van, hogy mechanikailag azonos.
@fidesz = népirtó csőcselék: hát nyilván ez mindig, mindenütt pénzkérdés, csak a szempont változó esetleg. Mondjuk az állami szektorban, ahol nagyon kell spórolni, ott egyszerűen nincs rá della. Na, nem a kormányhivatalokra, minisztériumokra gondolok, hanem lejjebb:)
De, amelyik cégnél folyamatos a korszerűsítés, ott meg az ÉCS leírás futamideje határozza meg, mennyi időre vesznek egy gépet. Ahol 5 év alatt írják le, ott 5 év garanciával és szerviz, alkatrészellátással veszik meg, adott esetben 3x annyiért ugyanazt a gépet, amit te sokkal olcsóbban veszel meg magadnak otthonra. Ez a felára a jog- és üzembiztonságnak. Szóval ez sehol sem fenékig tejfel.
Ahogy én látom, a beszerzéskor nem veszik figyelembe a rengeteg biztonsági szoftver kapacitásszükségletét, hogy kettővel erősebb konfigurációt kéne vásárolni, ezért aztán tetű lassú minden. Nem volt még olyan multi, vagy bank, ahol ez nem így lett volna.
A kiforrottság szintén kockázatcsökkentő tényező, amit egy IT igazgatónak figyelembe kell vennie. Sosem alkalmazzuk a legfrissebb Windowst, mindig legalább egy verzióval régebbit. Vagy bármi másból. Mert annak már ki vannak kezelve a gyerekbetegségei, de legalábbis vannak hozzá javítócsomagok.
Hiába, a munkahely, az nem a nirvána:)
@fidesz = népirtó csőcselék: nem tudom. Én bele futottam 10 éve abba a szériába, amelyikben szar kondik voltak. Persze, otthonra, hát miért is ne. Pont akkor pukkantak el benne a kondik, amikor épp lejárt a 3 év garancia.
Később némi kétséggel vettem birtokba egy Latitude-öt, az meg szuper kis gép volt, megbarátkoztunk egymással. Amikor aztán magamnak kerestem munkához gépet, dobtam egy hátast az árától (450<), végül inkább egy P-s processzorú Inspiron 1750-est vettem, fele annyiért. Erőmű, és kiváló minőségű. 3 éves elmúlt és még mindig erős cucc. Valójában nem a kjelzője, ahnem a VGA kártyája ment nyaralni, nem tudott megküzdeni a gravitáció törvényével:)
Szerintem nem mindegy, hogy milyen gépcsaládból vesz az ember, nem csak a gyártó neve számít. Ha engem kérdezel, olcsón nem kaphatsz semmi jót. A minőséget meg kell fizetni. Mindig van jó vétel, ami megéri az árát.
Anno a 1750-est 218-ért vettem, a 15,6-os Toshiba Satellite-t 140-ért, akcióban, 180-ról volt leárazva. Azt hittem, hogy de megfogtam vele az isten lábát. Hát nem. Sem küllemében, sem sebességben nem összehasonlítható a kettő. A Toshiba hangos, büdös és lassú, ráadásul az egész olyan gagyi kínai műanyag. A Dell meg mindezek ellentéte. Nem 40-60 ezer a különbség a kettő között, használati értéket tekintve, ez már ennyi idő után látszik. De hát legalább tapasztaltam valamit:)
Szóval én sajnálom, hogy pont ez a gyártó megy melegebb éghajlatra, mert Lenovoból vagy HP-ból, Asus-ból csak sokkal drágábban lehet hasonlót venni. Nekem fontos volt a képernyő felbontás, hogy ne rontsa a szemem. 1600x900-ast alig 2 kilóért, rendes procival, W7-tel csak a Dell kinált 3 évvel ezelőtt, és szerintem ma is a legjobb vétel ár/érték arányban. A Latitude sorozat, amit említettél, tudod a klasszikus 4:3-as képaránnyal, matt képernyővel, az volt 1440:900-as felbontású. Napi 8-10 órában dolgozva a géppel, bizony nem mindegy, hogy taccsra teszi-e a szemet vagy nem.
@Mr. Waszabi: akkor rossz bankban dolgoztam... ;-)
Mert desktopon tényleg kb. ez volt, de pusztán anyagi okokból. Szerver oldalon meg... :-)
@Mr. Waszabi: én másfél éve vettem a gépem, 1600x900-as VGA-val úgy 300ezerért. (picit talán több volt? Már nem emlékszem)
De az első négy hónapban ránézni sem tudtam, márcsak az összeszerelés minősége miatt sem.
Aztán rászántam magam a szervizre, attól kezdve állandó anyázás és már legalább 6-8 alkalommal volt javítva.
És még most is szar, mert töltőről a tapipadot csak akkor tudom használni, ha a gép alját "földelem". Ha asztalra teszem, vagy laptop tartóra, akkor meghülyül. És senki sem tud rá semmit mondani. Még az utolsó remény egy alaplap csere lenne, de nem merek belevágni, mert ki tudja mit kapok helyette... :-(
Thinkpaddel sokkal kevesebb bajom volt, csak elöregedett szegénykém és nem fért rá hat-nyolc virtuális gép, ezért váltottam. Rászántam volna még ötvenet, akkor vehettem volna három évvel thinkpadet. Így van négy év NBD garanciám, amit feldughatok magamnak, mert házhoz csak alkatrészt cserélni járnak, a touchpad gond meg valószínűleg függ a hálózat minőségétől is. (szervizben meg ugye általában stabilizált, jól földelt stb. táp van)
@fidesz = népirtó csőcselék: nem dolgoztál rossz bankban, ezt elárulom, ez mindegyiknél így megy, talán ez vigasztalhat:)
Esetleg egyes szoftverfejlesztő fejlesztő cégeknél nem, de hát az meg nem bank, kicsit bizonytalanabb munkahely:)
@fidesz = népirtó csőcselék: mi ez ? Vostro? Én 3 éve úgy választottam az Inspiront, hogy 5 évre veszek laptopot, fejlesztőit. Erős proci, erős aksi, 4 GB ram, hogy azért egy Oracle adatbázis elfusson rajta a háttérben, homokóra nélkül.
Ki fogja húzni addig, úgy látom. A 9 cellás aksi pont a garancia lejárta körül adta meg magát, közölte magáról novemberben, hogy lecsökkent a kapacitása és hogy ez természetes. 6-7 óra helyett már csak 3-at bír. Körülnéztem hirtelen ijedtségemben, mibe kerül cserélni (ez ugye nem garanciális), hát egy 6 cellásat vehetnék 20 körül, amit eleve legfeljebb 3 órát bír. Aztán rájöttem, hogy emiatt nem érdemes kicserélni, nem nyerek vele semmit. 9 cellásat nem is árulnak, jelzem, senki sem:) Szóval úgy döntöttem, nem cserélem ki, amíg nem lesz rosszabb a helyzet.
@Mr. Waszabi: nem, egy 6520-as... :-(
Vostrot mikor megláttam úgy öt lépés távolságból, örökre lemondtam róla. :D
Az akkum egy éven belül amortizálódott annyira, hogy a gép selftestje szerint már cserére szorult. Küldtek másikat. Kipróbáltam: feltöltöttem, lemerítettem ~10-15%-ra, újratöltöttem, 2% ugrott a kapacitásból. Újra, újabb -2%. Azóta a régit használom takarólemez helyett, az újat meg a szekrényben, osztán majd negyedévenként egyszer feltöltöm, mert hátha egyszer szükségem lesz rá. Nem tudom, hány cellás, de jó, ha három órát ment akkuról, még új korában is. (pedig csak i5-ös proci van a gépben)

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) NFC (1) nfc (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása