A távközlési szolgáltatók hagyományos szerepének megváltozása rohamtempóban zajlik. A piaci igények átalakulása egyfelől nagy növekedési lehetőséget hordoz magában, másrészt viszont a kicsúszás veszélyét is, amivel egyre több nagy, hagyományos távközlési vállalatnak kell szembenéznie. Az integrált, komplex szolgáltatások iránt tanúsított egyre nagyobb érdeklődés globális piaci jelenség, de talán semelyik másik területen nem olyan markáns, mint a vállalati ügyfélkör esetében.
Elképzelhető, hogy az adatalapú szolgáltatások térnyerése a hanghívásokkal szemben még a korábban prognosztizált tempónál is gyorsabban zajlik majd. Nem kizárt, hogy a korábban valószínűsített 2017 helyett már jövőre 50 százalék alá süllyedhet a hagyományos távközlési szolgáltatások aránya a teljes piaci árbevételen belül.
A felhő alapú szolgáltatások, a különböző okostelefon-alkalmazások, a közösségi média vagy a különböző e-szolgáltatások egyfelől óriási növekedési potenciált hordoznak magukban. Másrészt viszont az is látható, hogy sok jól bejáratott, hagyományos nagy távközlési cég számára gondot okoz saját szerepük újraértelmezése, és így nehezen vagy egyáltalán nem tudnak rácsatlakozni az új lehetőségekre.
Az új esélyekkel és veszélyekkel teli piacon a vállalati ügyfelek megfelelő kiszolgálása továbbra is kulcsszerepet játszik a jövőbeni siker szempontjából. A nagyvállalati „előfizetők” (ez a kifejezés egyébként a jövőben egyre kevésbé lesz alkalmas pontosan leírni a távközlés szolgáltató és ügyfele közötti kapcsolat jellegét) elvárásai már most alaposan átrendezték a piaci viszonyokat. Nagy részük ugyanis „egybecsomagolt” megoldásokban gondolkodik, integráltan kívánja igénybe venni a távközlési és az informatikai szolgáltatásokat. Ezzel a cégek a korszerűsítés mellett jelentős megtakarításokat is elérhetnek.
Az ilyen komplex igényeknek való megfelelés szempontjából a távközlési szolgáltató saját szerepének rugalmasabb felfogása mellett a másik kulcsfontosságú momentum a megfelelő, saját kézben lévő technológiai háttér. Például a kellően teherbíró infrastruktúra a felhő alapú szolgáltatások zökkenőmentes biztosítása érdekében.
Az integrált szolgáltatások iránti igénynek ugyanakkor van még egy érdekes „mellékhatása”. Az okostelefonok, tabletek elterjedése egyre nagyobb átfedést fog előidézni a mobil és vezetékes szolgáltatások között. Vagyis azok a piaci ajánlatok lesznek majd igazán vonzók, amelyek a kettőt optimálisan képesek integrálni.