Cégvezetés séta közben

btel_blog_kep.JPGA távközlési konszernek vezetői leginkább vagy saját magas fizetésük miatt kerülnek a gazdasági hírekbe, vagy ahogy mostanában, amikor az általuk vezetett cég jó vagy rossz negyedéves eredményeit kell magyarázniuk. Pedig sokat elárulhatna korunk vállalati kultúrájáról, ha fizetések nagyságának firtatása mellett egy újságíró egyszer azt is összevetné, hogy mondjuk a világ legjobban kereső telekommunikációs vállalatvezetői közül hány készült eredetileg is távközlési szakembernek, és hány került „pusztán” menedzserként, gazdasági szakemberként erre a területre.


Van egy érdekes kifejezés, amely arra a szituációra utal, amikor egy cégvezető a stratégiai, pénzügyi döntések meghozatala mellett műszaki szempontból is teljes mélységében átlátja vállalkozása tevékenységét: ez a „körbe sétálva vezetés” (management by walking around). A szó a HP két alapítójától, William Hewlettől és David Packardtől származik. Számukra, mint műszaki szakemberek számára annak idején elegendő volt egyszerűen körbesétálni a gyártósorok között ahhoz, hogy lássák, milyen munkát végeznek az alkalmazottaik. Egy csak közgazdasági végzettséggel rendelkező, professzionális menedzserként valamelyik nagyvállalat élére került vezető esetében ez nyilván kevésbé, vagy csak részben elvárható.


Persze rögtön felmerülhet a jogos ellenvetés, hogy az ilyen „családias” módszer sikere nemcsak a cégvezető műszaki ismeretein, de a vállalkozás méretén is múlik. Valóban, a tapasztalat azt mutatja, hogy a két dolog szorosan összefügg. Egy cég növekedési pályájának korai szakaszában sokkal kevésbé fontos a „menedzseri” hozzáállás. Ekkor még általában mindent a cégvezetőnek kell kitalálni és megvalósítania is.


Ahogy aztán növekszik a bevétel és a létszám, egyre több olyan feladat jelenik meg, amely távol esik a szűk értelemben vett szakmai résztől. Ez azt jelenti, hogy a cégvezető dolga már egyre inkább az egyes területek szakembereinek irányítása, munkájuk összehangolása lesz. Ez persze nem jelenti azt, hogy szakmai kérdések a későbbiekben már egyáltalán nem kerülnek a vezető elé. Csupán az arányok tolódnak el fokozatosan. Ha számszerűsíteni akarnánk, úgy lehetne jellemezni, hogy egy már nagyobbra nőtt, kiforrott személyzeti struktúrával rendelkező vállalat vezetőjének figyelmét közel 90 százalékban a pénzügyi és stratégiai döntések kötik le.


Ez azonban azt is jelenti, hogy a maradék tíz százalékot általában azoknak is át kell tudnia látni, akik amúgy nem rendelkeznek az ehhez szükséges műszaki-szakmai végzettséggel. Így az olyan topmenedzserek, akik esetenként a korábbi állásukhoz képest teljesen más területen működő vállalatnál kapnak új vezetői pozíciót, például egy autógyárból egy élelmiszerkonszernhez váltanak, kénytelenek autodidakta módon elmélyülni annyira az új szakismeretekben, amennyire ez feltétlenül szükséges. Az ilyen poszthoz szükséges kvalitásokkal rendelkező emberek számára ez általában nem is jelent túl nagy kihívást. Ellenkező esetben viszont bármit beadhatnak neki a munkatársak, ha netalán körsétára támadna kedve…


A bejegyzés trackback címe:

https://arc-vonal.blog.hu/api/trackback/id/tr104900074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kilépett multi felsővezetőként csak egy gondolat. Mikor egy cég eléri azt a szintet, hogy független management kell, akkor szembesül a ténnyel, hogy két ellentétes "skill" kellene, hogy az adott területeken sikeres döntéseket hozzon.
Más szóval: szinte kizárt, hogy jó HR-es legyen valaki, aki profi beszerző, mert pont az ellentétes értékeket vallják magukénak...
Jó HR-es kell legyen, aki felveszi a profi beszerzőt és hagyja dolgozni.
@Yeto: Csak sajnos a jó HR-esek a becsületes politikusoknak dolgoznak.
@magyar ember teli szájjal: Az hogy még nem találkoztál a Mikulással nem bizonyítja hogy nem létezik.

Bemutatkozás

„Amíg agyban nem adod fel, legyőzhetetlen vagy” – ez az elv vezérelt eddigi üzleti pályafutásom során, és igazsága többször is beigazolódott már. Szeretem a nem szokványos megoldásokat, mert az a tapasztalatom, hogy ha ezeket megfelelő időben és helyen alkalmazzuk, óriási előnyt jelenthet a versenyben, legyen szó az élet bármely területéről. Esetenként rendhagyó, de remélem, hasznosnak bizonyuló meglátásaimat írnám le e blogoldalon üzletről, sikerről, kudarcról, és persze szűkebb működési területemről, a távközlési iparról.

Takács Krisztián – cégépítő, távközlési szakértő, a Business Telecom Nyrt. vezérigazgatója

Legfrissebb hírek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2012 (1) 3G (1) 4G (2) 4k (1) adatbiztonság (1) adatfelhő (1) adatforgalom (6) adatvédelem (3) adatvédelmi szabályozás (1) adatvesztés (1) Alan Mulally (1) Alibaba (1) alközpontok (1) alternatív távközlési szolgáltatók (2) amazon (1) amazon.com (1) Android (4) Angry Birds (1) Apple (10) applikáció (3) árfolyamesés (1) ARM (1) autó (1) Baidu (1) Bank of America (1) Barack Obama (1) Barclays (1) befektetők (2) BEREC (1) Bill Gates (1) Bizottság (1) Blackberry (5) BTel (1) BYOD (2) Capgemini (1) CEF (1) cégek (1) cégvezetés (1) célkitűzés (1) Cisco Systems (1) cloud (1) Consumer Electronics Show (2) D-Link (1) Dell (1) Deutsche Telekom (2) DigitalEurope (1) digitális (1) digitális átállás (1) dotkom buborék (2) DRAM (1) Edward Snowden (2) előfizetők (3) ENSZ (1) Ericsson (1) Eric Schmidt (1) értéklánc (1) EU (3) Eurobarometer (1) Európai (1) Európai Bizottság (11) Európai Unió (1) Facebook (11) Fairphone (1) Fed (1) fejlesztési ciklus (1) felhasználók (3) felhőalapú (1) felhőalapú játékok (1) felhő alapú adattárolás (2) felhő alapú számítástechnika (1) felmérés (1) fenntartható (1) France Telecom (2) Gartner (1) gazdasági növekedés (1) Google (15) Google PLay (1) GSMA (1) hackerek (1) hálózatfejlesztés (3) hálózati eszközök (2) hálózatmegosztás (1) hanghívások (3) Harvard Business Review (1) HTC (1) Hutchison (1) ICE (1) Infenion (1) infokommunikációs (1) informatikai szolgáltatások (1) infrastruktúra (1) Intel (1) internetes bűnözés (1) internetes védelem (1) iPhone (3) iPhone 5 (2) IT-szektor (3) játék (1) játékkonzolok (1) Jeff Bezos (2) jelátalakító (1) jogvita (2) kábelszolgáltatók (1) Kabel Deutschland (1) Karsten Nohl (1) kémszoftverek (1) Kim Dotcom (1) Kína (1) kiskereskedelmi láncok (1) kötvénykibocsátás (1) kötvénypiac (1) közösségi média (4) Kroes (1) LTE (2) LTE-hálózatok (1) LTE-technológia (1) Lumia (1) M2M (1) Macintosh (1) management by walking around (1) Mannesmann Mobilfunk (1) Mark Zuckerberg (2) McAfee (1) médiabox (1) Mercedes-Benz (1) Michael Dell (1) Microsoft (5) Mobidia (1) mobilcégek (1) Mobility Report (1) mobilkommunikáció (2) mobilpiac (1) mobilsszolgáltatók (1) mobilszolgáltatók (6) mobiltechnológia (1) mobiltelefon (4) mobil eszközök (1) mobil kommunikáció (1) mobil pénztárca (3) MVNO (1) nagyvállalat (1) Neelie Kroes (3) Netflix (1) nfc (1) NFC (1) Nokia (4) Nokia Siemens Networks (2) NSA (4) okostelefon (11) okostelefon-alkalmazás (2) okostelefon-alkalmazások (4) okostelefonok (17) oksotelefonok (1) operációs rendszer (2) optikai hálózatok (1) Orange (2) Ovum (1) PayPal (1) PC (1) pénzügyi szolgáltatások (1) pénzügyi válság (2) Philips (1) PIN-kód (1) portfolioblogger (82) POS-terminálok (1) PRISM (4) reklámbevételek (1) RIM (1) roaming (1) roaming-díjak (1) Rovio (1) Saas (1) Safe Harbor (1) Samsung (7) SAP (1) Satya Nadella (1) Siemens (1) SIM (2) SIM-kártya (1) Stephen Elop (2) Steve Ballmer (2) Steve Jobs (2) stratégia (1) stratégiai döntés (1) Streetspotr (1) szabadalmak (2) szatellites ineternet (1) szélessáv (2) szélessávú (2) szélessávú hálózatok (1) szélessávú lefedettség (1) szerver (2) szoftverek (1) szolgáltató (1) szolgáltatók (1) tablet (1) tabletek (1) tárolókapacitás (1) távközlési piac (2) távközlési szektor (1) távközlési szolgáltatók (6) technológia (5) Telefonica (1) telekom-szektor (1) telekommunikációs (1) televízió (1) Tencent (1) testen viselhető készülék (1) Time Warner (1) tőkepiac (1) tőkeszerkezet (1) tőzsde (1) Tumblr (1) Twitter (2) ügyfélkör (1) USA (2) üzleti terv (1) vállalatépítés (1) vállalati ügyfelek (1) vállalkozás (1) Verizon Wireless (3) Világbank (2) VISA (1) Vodafone (4) Washington Post (1) Windows (1) Windows Mobile (1) Windows Phone (1) Yahoo (1) YouGov (1) Youtube (2) Zuckerberg (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása