Persze, az ilyen címek jól hangzanak, és sok újságíró, publicista nem tud ellenállni a kísértésnek, hogy hasonló fordulatokkal éljen. Ráadásul a a 2012-es évre valóban nem nehéz azt mondani, hogy a mobil-, egészen pontosan az okostelefon éve volt. Egy markáns piaci folyamat esetében ugyanakkor sokszor mesterségesen hat tizenkét hónap kiemelése, hiszen a trendek alakulását nem az egyes évek eleje vagy vége szakaszolja. De ha már adott a naptár által szabott keret, érdemes egy futó pillantást vetni a 2012-t meghatározó tendenciákra.
Igazából a legtöbb téma akár ismétlésnek is tűnhet az eddigi bejegyzések elolvasása után. Amit nyilvánvalóan a legtöbb telekommunikációs guru is kiemel 2012-vel kapcsolatban, az egyrészt az okostelefonok, táblagépek térnyerése, másrészt pedig az, hogy alapvetően szinte minden más folyamatot ez a tényező befolyásol valamiképpen.
Kereskedelmi szempontból az okostelefonok terjedése rákényszeríti a cégeket, hogy mobil eszközökre is optimalizálják weboldalukat. Ezenfelül az okostelefonok terjedése a közösségi média használatát is dinamizálta, ami a vásárlóval való kapcsolattartás szintén rendkívül fontos terepévé kezd válni. Ráadásul az okostelefonok a mobil pénztárcával történő fizetési mód terjedését is alapvetően befolyásolják, vagyis még egy újabb területen hatnak a kereskedelemre.
Ez azonban csak az érem egyik oldala. Az okostelefonok terjedése ugyanis a szolgáltatók működésére és szerepére is alapvető hatással van. Egyrészt van egy meglehetősen banális, de annál drágább technikai következménye a folyamatnak: az okostelefonos alkalmazások miatt óriásira nőtt adatéhség következtében elkerülhetetlenek a rendkívül költséges hálózatfejlesztések. Másfelől pedig a mobilcégek azon is kénytelenek elgondolkodni előbb vagy utóbb, hogy tulajdonképpen milyen szerepet is képzelnek el maguknak a jövőben. Egyszerű adatközvetítők kívánnak-e maradni, mint valami nagy közüzemi vállalat, vagy esetleg megpróbálnak-e összetettebb, speciálisabb szolgáltatásokkal teret nyerni a mobil alkalmazások egyre szerteágazóbb piacán.
A mobilszolgáltatók előtt egyre nyilvánvalóbban kirajzolódó válaszútra hívta fel a figyelmet egyébként a Világbank nemrég kiadott jelentése is. A szervezet prognózisa egyébként már-már mesés jövőképet festett, legalábbis ami a távközlési szektort illeti, miután a mobiltelefont, illetve az azon futó egyre összetettebb és speciálisabb alkalmazásokat a gazdasági növekedés egyik motorjaként írta le. A 2013-as év egyik nagy kérdése lesz, hogy hogyan reagálnak a fejleményekre, illetve élni tudnak-e a kínálkozó lehetőségekkel a mobilcégek.